•  
  •  
 

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Abstract

ملخص:

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى الذكاءات المتعددة عند طلبة جامعة القدس المفتوحة في فرع نابلس، وتكونت عينة الدراسة من (368) طالباً وطالبة، ولتحقيق أهداف الدراسة، استخدمت قائمة ماكنزي المكونة من (90) فقرة، وقد أشارت نتائج الدراسة إلى أن مستوى الذكاءات المتعددة عند طلبة جامعة القدس المفتوحة في فرع نابلس كان متوسطاً فضلاً عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الذكاءات المتعددة عند طلبة جامعة القدس المفتوحة تعزى لابعاد الدراسة، ومتغير الكلية، والتفاعل بين متغير الجنس والكلية والمستوى الأكاديمي، كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الذكاءات المتعددة عند طلبة جامعة القدس المفتوحة تعزى إلى متغيرات التقدير، والعمر، ومكان السكن، والتفاعلات الثنائية والثلاثية بينهما.

الكلمات المفتاحية: قياس، الذكاءات المتعددة، جامعة القدس المفتوحة.

Abstract:

This study aimed at identifying the multiple intelligences among the students of Al-Quds Open University ( QOU )in Nablus Branch. The sample of the study consisted of (368 ) male and female students. To achieve the objectives of the study, the researcher used MacKenzie 90-item list. The results indicated that the students' level of multiple intelligences at QOU was moderate in addition to the existence of statistically significant differences in the multiple intelligences among the students at Al-Quds Open University due to the axes of the study, the faculty and the interaction between gender, faculty and the academic level .Moreover, the results showed that there were no statistically significant differences with regard to the multiple intelligences among students at Al-Quds Open University due to the variables of students' grades, age, place of residence, and the double and triple interaction between these variables.

Key words: Measurement, Multiple intelligences, Al Quds Open University.

Share

COinS