•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدفت الدراسة إلى بيان كيف تكون الألعاب التعليميّة أدوات لتعزيز قدرات التعلم في المدارس الحكومية في العاصمة الأردنية عمان، وتمّ اتّباع المنهج الوصفي التحليلي، وتمّ اعتماد الاستبانة أداة لجمع البيانات، وتكوّن مجتمع الدراسة من (معلمي، ومعلمات الصف). حيث بلغ حجمه (3195) معلمًا ومعلمة، وتمّ أخذ العينة بالطريقة العشوائية، بالاعتماد على جدول مورغان، حيث بلغ حجم العينة (320) معلمًا ومعلمة، وتمّ استخدام برنامج الحزمة الإحصائي (SPSS)؛ لتحليل بيانات الدراسة. وتوصّلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: إنّ الألعاب التعليمية كأدوات لتعزيز قدرات التعلم في المدارس الحكومية في العاصمة الأردنية عمان، حصلت على درجة أهمية مرتفعة، بلغت(3.82). ووجود فروق دالة إحصائيًا في فقرات التقنيات الحديثة، في ضوء متغيري الجنس، والعمر، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا في ضوء متغيري المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة. وأوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات أبرزها: العمل على تحسين مساهمة الألعاب التعليمية في تنمية تفكير الطلاب، من خلال إنتاج طرق كثيرة لحل مسألة معينة، وهذا يدفع الطلاب إلى أن يكون تفكيرهم تفكيراً تشعبياً (إبداعياً)، ويمكن ذلك من خلال عمل جلسات عصف ذهني، وتدريب الطلاب على اقتراح الحلول، والأفكار للمشاكل التي تطرح عليهم، ممّا يشجعهم على تنمية تفكيرهم بطريقة منظمة، وتجعل الطفل يطرح من خلالها أفكار متنوعة

The study aimed to demonstrate how educational games are tools for enhancing learning abilities in public schools in the Jordanian capital, Amman. The analytical descriptive approach was followed, and the questionnaire was adopted as a tool for data collection. The study population consisted of (class teachers), with a volume of (3195) teachers The sample was taken randomly based on the Morgan table, where the sample size was (320) teachers, and the study tool (questionnaire) was distributed electronically,. The statistical package program (SPSS) was used to analyze the study data. The study reached a set of results, the most important of which are: that educational games as tools to enhance learning abilities in public schools in the Jordanian capital, Amman, obtained a high degree of importance, amounting to (3.82), and there were statistically significant differences in the items of modern technologies in the light of the variable gender, age, and lack of Statistically significant differences in light of the variable, educational qualification, and years of experience. The study recommended a set of recommendations, most notably working to improve the contribution of educational games to developing students' thinking by producing many ways to solve a specific issue, and this prompts students to have divergent (creative) thinking, and this can be done through brainstorming sessions and training students to propose solutions and ideas For the problems that are presented to them, which encourages them to develop their thinking in an organized way, and makes the child present various ideas through it

Share

COinS