•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract: The aim of this study was to identify the transition skills level of children with developmental disabilities in preschool and their relationship to the efficiency of their teachers in Jordan, and recommend preschool teachers to provide children with developmental disabilities with these skills to reach as much as possible to the stage of acceptance. And to the success of the educational process. The study sample consisted of (44) children with developmental disabilities in preschool in special centers and kindergartens. And (44) male and female teachers. To achieve this study, a tool was developed to measure the degree to which children with developmental disabilities acquire transition skills. The results of this study indicated that the level of the degree to which children with developmental disabilities possess the transition skills in preschool in Jordan was (2.72), and the level of efficiency of their teachers in Jordan was (3.56).

ملخص: هدفت هذه الدراسة التعرف إلى مستوى امتلاك الأطفال ذوي الإعاقات النمائية للمهارات الإنتقالية في مرحلة ما قبل المدرسة وعلاقتها بكفاءة معلميهم في الأردن, والخروج بتوصيات موجهة لمعلمي مرحلة ما قبل المدرسة لتزويد الأطفال ذوي الإعاقة النمائية بهذه المهارات من أجل الوصول قدر الإمكان لمرحلة تقبل وإنسجام في البيئة المحيطة بهم والإسهام في إنجاح العملية الإنتقالية. وتكونت عينة الدراسة من (44) طفلاً من ذو الإعاقات النمائية في مرحلة ما قبل المدرسة في المراكزخاصة ورياض الدمج المختلفة. و(44) معلماً ومعلمة للطلبة ذوي الإعاقات النمائية في مرحلة ما قبل المدرسة. ولتحقيق هذه الدراسة تم إعداد أداة قياس لمعرفة درجة امتلاك الأطفال ذوي الإعاقات النمائية للمهارات الإنتقالية في مرحلة ما قبل المدرسة. وقامت الباحثة ببناء المقاييس من خلال الأدب النظري والدراسات السابقة لمعرفة أهم المهارات في مرحلة ما قبل المدرسة, وبعد جمع المعلومات اللازمة قامت الباحثة ببناء الأداة, وتم التحقق من دلالات الصدق والثبات. وأشارت نتائج الدراسة إلى أن مستوى درجة إمتلاك الأطفال ذوي الاعاقات النمائية للمهارات الانتقالية في مرحلة ما قبل المدرسة في الأردن كان (2.72) وبمستوى متوسط, ومستوى كفاءة معلميهم في الأردن كان (3.56) وبمستوى مرتفع.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.