•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت الدراسة إلى تعرف درجة تمثل طلبة المرحلة الثانوية في منطقة حائل في المملكة العربية السعودية للقيم الأخلاقية من وجهة نظر الطلبة أنفسهم، وعلاقتها ببعض المتغيرات.

تكون مجتمع الدراسة من (10367) طالبة من الطلبة الذكور في المرحلة الثانوية في منطقة حائل في العام الدراسي۲۰۱۳/۲۰۱۲، فيما تكونت عينة الدراسة من (۳۷۰) اختيروا بالطريقة العشوائية البسيطة. واتبعت الدراسة المنهجية الوصفية المسحية. واستخدمت استبانة أعدت لهذا الغرض.

أظهرت نتائج الدراسة أن درجة تمثل طلبة المرحلة الثانوية في منطقة حائل في المملكة العربية السعودية للقيم الأخلاقية كانت مرتفعة، وأشارت النتائج كذلك إلى عدم وجود فروق دالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( α < 0.05) بين تقديرات الطلبة لدرجة تمثلهم للقيم الأخلاقية تعزي لمتغيرات فرع الدراسة، والمعدل الدراسي.

وأوصت الدراسة بضرورة استمرار وزارة التربية والتعليم في التركيز على المفاهيم الأخلاقية، وتضمينها في الكتب المدرسية، وتعويد الطلبة على الحوار والنقد البناء، وتعزيز مفاهيم الحرية المسؤولة لدى الطلبة.

The study aimed to know the degree to which secondary school students in the Hail region in the Kingdom of Saudi Arabia represent moral values from the students' point of view themselves, and its relationship to some variables.

The study population consisted of (10367) high school male students in the Hail region in the 2012/2013 academic year, while the study sample consisted of (370) who were chosen by the simple random method. The study followed the descriptive survey methodology. A questionnaire prepared for this purpose was used.

The results of the study showed that the degree of moral values represented by secondary school students in the Hail region in the Kingdom of Saudi Arabia was high, and the results also indicated that there were no statistically significant differences at the level of significance (α< 0.05) between the students’ estimates of the degree to which they represented moral values due to the variables of the study branch. and academic average.

The study recommended that the Ministry of Education should continue to focus on ethical concepts, include them in textbooks, accustom students to dialogue and constructive criticism, and enhance the concepts of responsible freedom among students.

Included in

Education Commons

Share

COinS