•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت الدراسة إلى تعرف واقع التخطيط لإدارة الأزمات في المدارس الثانوية في محافظة عمان من وجهة نظر معلمي المدارس الثانوية الحكومية في محافظة عمان . تكون مجتمع الدراسة من جميع المعلمين في المدارس الحكومية في عمان والبالغ عددهم (14186) معلمين ومعلمة، ومن جميع المعلمين في المدارس الخاصة، إذ بلغ عددهم (1043) معلما ومعلمة .

لقد تم اختيار عينة عشوائية من مجتمع المعلمين والمعلمات في المدارس الحكومية إذ تم أخذ عينة (5%) وبهذا بلغ عددهم (۷۰۸) معلما ومعلمة. وتمض أخذ (5%) من مجتمع المعلمين في المدارس الخاصة وبهذا بلغ عددهم (104) معلما ومعلمة. قام الباحثون بتطوير أداة الدراسة اعتمادا على الأدب النظري المتعلق بإدارة الأزمات، والدراسات السابقة ذات الصلة، وتم التحقق من صدق الأداة وثباتها.

وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:

- إن واقع تخطيط مديري المدارس الثانوية لإدارة الأزمات في محافظة عمان من وجهة نظر المعلمين كان متوسطة على مجالات الدراسة ككل.

- أن واقع تخطيط مديري المدارس الثانوية لإدارة الأزمات في محافظة عمان على مجالي التقويم والرؤية المستقبلية للتخطيط للأزمات من وجهة نظر المعلمين كان مرتفعة، أما مجالي أعداد الخطة وتنفيذ الخطة كانا بدرجة متوسطة.

وفي ضوء نتائج الدراسة يوصي الباحثون :

قيام وزارة التربية والتعليم بوضع استراتيجية مقترحة لتفعيل ممارسة مديري المدارس لعمليات التخطيط والتنفيذ على الواقع لإدارة الأزمات في المدارس .

إجراء دراسات لمعرفة مدى ممارسة مديري المدارس فعلية لإدارة الأزمات في ضوء الخطط التي توضع الإدارة الأزمات .

The study aimed to identify the reality of crisis management planning in secondary schools in Amman Governorate from the point of view of public secondary school teachers in Amman Governorate. The study population consisted of all teachers in government schools in Amman, who numbered (14,186) male and female teachers, and of all teachers in private schools, whose number reached (1043) male and female teachers.

A random sample was selected from the community of male and female teachers in government schools, as a sample of (5%) was taken, and thus their number reached (708) male and female teachers. And proceeded to take (5%) of the teachers community in private schools, and thus their number reached (104) male and female teachers. The researchers developed the study tool based on the theoretical literature related to crisis management, and related previous studies, and the validity and reliability of the tool were verified.

The study reached the following results:

- The reality of the planning of secondary school principals for crisis management in Amman governorate from the teachers' point of view was moderate for the fields of study as a whole.

- The reality of the planning of secondary school principals for crisis management in Amman governorate in the areas of evaluation and the future vision of crisis planning from the teachers' point of view was high, while the areas of preparing the plan and implementing the plan were moderately.

In light of the results of the study, the researchers recommend:

The Ministry of Education has developed a proposed strategy to activate the practice of school principals of planning and implementation processes on the ground for crisis management in schools.

Conducting studies to find out the extent to which school principals actually practice crisis management in light of the plans that are developed for crisis management.

Included in

Education Commons

Share

COinS