•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى التحقق من أثر برنامج تدريبي معرفي في تخفيف العنف الجامعي، وقد تكونت عينة الدراسة من (65) طالبة من طلاب جامعة اليرموك الذين أوقعت بحقهم عقوبات من لجان التحقيق بسبب العنف الجامعي خلال ثلاث سنوات ((2013/2012/2011.

تم توزيع الطلبة عشوائياً على مجموعتين: مجموعة تجريبية (33) طالبة (خضعو للبرنامج التدريبي)، ومجموعة ضابطة (32) طالباً. ولتحقيق أهداف الدراسة، تم بناء برنامج تدريبي معرفي للحد من العنف الجامعي، تكون من (15) جلسة تدريبية خضعت لها المجموعة التجريبية، ومدة كل جلسة (50) دقيقة، كما وتم استخدام مقياس العنف الجامعي بعد التأكد من صدقه وثباته.

وقد أظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية حسب المجموعة على مجالات العنف اللفظي والعنف الجسدي، والعنف ضد الممتلكات والعنف الجماعي، وفي القياس الكلي البعدي، وكانت الفروق لصالح المجموعة التجريبية. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين القياسين البعدي والتبعي للمجموعة التجريبية على مجالات مقياس العنف الجامعي ودرجات العنف ككل، مما يشير إلى استمرار التحسن الذي تم إحرازه في خفض مستوى العنف الجامعي لدى المجموعة التجريبية.

This study aimed to verify the effect of a cognitive training program in reducing university violence. The study sample consisted of (65) students from Yarmouk University who were subjected to penalties from investigation committees due to university violence during three years (2012/2011/2013).

The students were randomly distributed into two groups: an experimental group (33) students (who underwent the training program), and a control group (32) students. To achieve the objectives of the study, a cognitive training program was built to reduce university violence, which consisted of (15) training sessions for the experimental group, and the duration of each session was (50) minutes, and the university violence scale was used after verifying its validity and stability.

The study showed that there were statistically significant differences by group on the areas of verbal violence, physical violence, violence against property and group violence, and in the total dimensional measurement, and the differences were in favor of the experimental group. The results also showed that there were no statistically significant differences between the dimensional and subordinating measurements of the experimental group on the domains of the university violence scale and the degrees of violence as a whole, which indicates the continuation of the improvement that has been made in reducing the level of university violence in the experimental group.

Included in

Education Commons

Share

COinS