•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على المسؤولية الاجتماعية وعلاقتها بعض المتغيرات البيئية لدى عينة من طلبة الجامعة الأردنية، تألفت عينة الدراسة من (420) طالباً وطالبة من قسمي العمل الاجتماعي والاقتصاد في الجامعة الأردنية، ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحثان بتطوير مقياس المسؤولية الاجتماعية، وقد استخدم الباحثان لاستخلاص النتائج الأوساط الحسابية والانحرافات المعيارية، واختبار t-test.

أشارت نتائج الدراسة إلى أن مستوى المسؤولية الاجتماعية جاء بدرجة متوسطة على الأداة ككل، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة تحمل المسؤولية الاجتماعية تعزى إلى متغير التخصص، ومتغير القطاع التربوي الذي تتبع له المدرسة التي تخرج منها الطلبة في المرحلة الثانوية، وإلى متغير ممارسة الطلبة للعمل التطوعي، ومتغير ممارسة الوالدين للعمل التطوعي، ومتغير مكان إقامة الأسرة

ولم تظهر النتائج وجود فروق دالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس على المقياس الكلي، وقد خرجت الدراسة ببعض التوصيات في ضوء النتائج والمناقشة.

This study aimed to identify social responsibility and its relationship to some environmental variables among a sample of University of Jordan students. The study sample consisted of (420) male and female students from the Departments of Social Work and Economics at the University of Jordan. To derive the results, mean means, standard deviations, and t-test.

The results of the study indicated that the level of social responsibility came to a medium degree on the tool as a whole, and the results showed that there were statistically significant differences in the degree of social responsibility attributed to the variable of specialization, the variable of the educational sector to which the school from which the students graduated in the secondary school belong, and to the variable of practice Students for volunteer work, the variable of parents’ practice of volunteer work, and the variable where the family resides

The results did not show the existence of statistically significant differences attributable to the gender variable on the overall scale, and the study came out with some recommendations in the light of the results and discussion.

Included in

Education Commons

Share

COinS