•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت الدراسة إلى الكشف عن أثر موقع الفقرات الصعبة في اختبار اختبار من متعدد على خصائصه السيكومترية وأداء الطلبة عليه. ولتحقيق هدف الدراسة تم بناء اختبار تحصيلي في الحاسوب من نوع الاخبار من متعدد، تكون الأخبار بصورته النهائية من (50) فقرة، وزعت في أربعة نماذج، تخلف فقط في موقع الفقرات الصعبة فيها، حيث توزعت الفقرات الصعبة في النموذج الأول في العشر فقرات الأولى، وفي النموذج الثاني في العشر فقرات الوسط، وفي النموذج الثالث في العشر فقرات الأخيرة، وفي النموذج الرابع توزعت الفقرات العشر عشوائياً، تكون مجتمع الدراسة من جميع طلاب وطالبات الصف الأول الثانوي في المدارس الحكومية التابعة المديرية قصبة إربد للعام الدراسي 2013/2012، والبالغ عددهم (8332) طالباً وطالبة، موزعين على (61) مدرسة. وتكونت عينة الدراسة من (519) طالباً وطالبة موزعين على (6) مدارس اختيرت بالطريقة المتيسرة، كما وزعت النماذج عشوائياً على أفراد عينة الدراسة. أظهرت نتائج الدراسة وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (( = 0.05 بين متوسطي معاملات الصعوبة بين النموذجين الأول والرابع فقط ولصالح النموذج الرابع، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين النماذج الأخرى. وفيما يتعلق بمعاملات التمييز، فقد بينت النتائج وجود فرق دي دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 =) بين متوسطي معاملات التمييز بين النموذجين الأول والرابع ولصالح النموذج الرابع، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين بقية النماذج

كما كشفت نتائج الدراسة أن أعلى معامل ثبات كان لصالح النموذج الرابع، وأدنى معامل ثبات كان للنموذج الأول

وكشفت نتائج الدراسة أيضا عن وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 =) بين معاملي الصدق المرتبط بمحك الخاصين بالنموذجين الأول والرابع، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين فيم معاملات الصدق الخاصة بالنماذج الأخرى. وأخيراً أظهرت نتائج الدراسة وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 =) بين متوسطي درجات أداء الطلبة على الاختبار التحصيلي في الحاسوب بين النموذجين الأول والرابع، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين النماذج الأخرى

The study aimed to reveal the effect of the location of difficult paragraphs in a multiple test on its psychometric properties and students' performance on it. To achieve the goal of the study, an achievement test was built on the computer of the type of multiple news, the news in its final form consisted of (50) paragraphs, distributed in four models, only behind in the location of the difficult paragraphs in them, where the difficult paragraphs in the first model were distributed in the first ten paragraphs, In the second model in the ten middle paragraphs, and in the third model in the last ten paragraphs, and in the fourth model, the ten paragraphs were randomly distributed. 8332) male and female students, distributed over (61) schools. The study sample consisted of (519) male and female students distributed over (6) schools chosen by the available method, and the samples were randomly distributed among the study sample members. The results of the study showed that there is a statistically significant difference at the significance level ((= 0.05) between the average of the difficulty coefficients between the first and fourth models only and in favor of the fourth model, and there are no statistically significant differences between the other models. With regard to the discrimination coefficients, the results showed the existence of a significant difference Statistical at the significance level (= 0.05) between the average discrimination coefficients between the first and fourth models in favor of the fourth model, and there are no statistically significant differences between the rest of the models

The results of the study also revealed that the highest stability coefficient was in favor of the fourth model, and the lowest stability coefficient was for the first model

The results of the study also revealed the existence of a statistically significant difference at the significance level (= 0.05) between the validity coefficients associated with the criterion of the first and fourth models, and the absence of statistically significant differences between the validity of the validity coefficients of the other models. Finally, the results of the study showed that there was a statistically significant difference at the significance level (= 0.05) between the average scores of students’ performance on the achievement test on the computer between the first and fourth models, and there were no statistically significant differences between the other models.

Included in

Education Commons

Share

COinS