•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى تقويم الدلالة الإحصائية والدلالة العملية وقوة الاختبارات الإحصائية لجميع الدراسات المنشورة في المجلة الأردنية في العلوم التربوية التي استخدمت التصاميم الكمية، وتكونت عينة الدراسة من (1363) اختبار الإحصائي من نوع (t, F1, r, X2, R2, Z, F2) وتم حساب كل من (T2, q, F2, C, r2, f, d) كمؤشرات للدلالة العملية (حجم الأثر)، ومن ثم استخراج قوة الاختبارات الإحصائية من جداول کوهن، أشارت نتائج الدراسة أن ما نسبته (75.79%) من الفرضيات اقترنت بدلالة عملية صغيرة، و(10.86%) بدلالة عملية متوسطة، كما وجد أن ما نسبته 54.86% من الفرضيات التي تم اختبارها قد اقترنت بمستوى قوة اختبار متدنية أو متوسطة، وبينت النتائج عدم وجود استقلالية للدلالة الإحصائية عن كل من: الدلالة العملية وقوة الاختبار الإحصائي، وأوصت الدراسة بضرورة أن يتبع حساب الدلالة الإحصائية حساب الدلالة العملية، وقوة الاختبار الإحصائي لإعطاء تفسيرات أفضل للنتائج.

This study aimed to evaluate the statistical significance, practical significance and the power of statistical tests for all studies published in the Jordanian Journal of Educational Sciences that used quantitative designs. The study sample consisted of (1363) statistical tests of the type (t, F1, r, X2, R2, Z, F2) Each of (T2, q, F2, C, r2, f, d) was calculated as indicators of practical significance (effect size), and then the power of statistical tests was extracted from Cohen’s tables. The results of the study indicated that (75.79%) of Hypotheses were associated with a small process significance, and (10.86%) with a medium operation significance, and it was found that 54.86% of the tested hypotheses were associated with a low or medium test power level, and the results showed that there is no independence of statistical significance from: practical significance and strength Statistical test, and the study recommended that the statistical significance calculation should follow the practical significance calculation, and the strength of the statistical test to give better interpretations of the results.

Included in

Education Commons

Share

COinS