•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت هذه الدراسة تعرف دور البحوث التربوية في الدراسات الاجتماعية والتربية الإسلامية في عملية التطوير التربوية في سلطنة عمان، والتحديات التي تواجهها من وجهة نظر المتخصصين، وقد جمعت البيانات بواسطة استبانة مكونة (52) بنداً موزعة على (6) مجالات، وعرضت الأداة على عدد من المحكمين للتأكد من صدقها، كما حسب معامل ثباتها بوساطة الفاکرونباخوبلغ (0.86) ومن ثم طبقت الاستبانة على (105) من المتخصصين في الدراسات الاجتماعية والتربية الإسلامية.

وأظهرت النتائج أن البحوث التربوية تسهم بدرجة متوسطة في عملية التطوير التربوي في سلطنة عمان، وأن هناك عدداً من المعوقات التي تحول دون الاستفادة الكبيرة من البحوث التربوية، منها ما يرتبط بالبحوث التربوية نفسها، ومنها ما يرتبط بالميدان التربوي. كما توصلت النتائج إلى وجود رغبة عالية من قبل المتخصصين في تطبيق بعض الإجراءات للحد من المعوقات التي تحول دون الاستفادة من البحوث التربوية.

وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بتعزيز الثقة بين الباحثين التربويين والمسؤولين عن التطوير في الميدان التربوي، وإيجاد خارطة بحثية لما ينبغي إجراؤه من دراسات في المجال التربوي وتحديد نوعيتها.

This study aimed to identify the role of educational research in social studies and Islamic education in the educational development process in the Sultanate of Oman, and the challenges it faces from the point of view of specialists. The arbitrators to verify its sincerity, as the reliability coefficient was calculated by Al-Fakronbach (0.86), and then the questionnaire was applied to (105) specialists in social studies and Islamic education.

The results showed that educational research contributes to a moderate degree in the educational development process in the Sultanate of Oman, and that there are a number of obstacles that prevent great benefit from educational research, some of which are related to educational research itself, and others are related to the educational field. The results also revealed a high desire on the part of specialists to apply some procedures to reduce the obstacles that prevent the benefit of educational research.

In light of the results, the study recommended enhancing trust between educational researchers and those responsible for development in the educational field, and finding a research map for the studies that should be conducted in the educational field and determining their quality.

Share

COinS