•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى معرفة طلبة كلية العلوم التربوية في جامعة الحسين بن طلال بمضامين بعض المفاهيم والقيم الاجتماعية والسياسية ذات البعد الإنساني، بالإضافة إلى معرفة الفروق في مستوى معرفتهم تبعاً لمتغيرات الجنس (ذكر، أنثى)، والسنة الدراسية (سنة أولی، سنة ثانية، سنة ثالثة، سنة رابعة)، والتفاعل بين الجنس والسنة الدراسية.

وتكونت عينة الدراسة من (200) طالب وطالبة من طلبة كلية العلوم التربوية في جامعة الحسين بن طلال المسجلين في الفصل الدراسي الأول للعام الجامعي 2014/2013. وقد تم جمع المعلومات من خلال أداة أعدها الباحثان لأغراض الدراسة تكونت من (18) فقرة، وقد قاما بتطبيقها على أفراد عينة الدراسة بعد التحقق من دلالات صدقها وثباتها.

وقد بينت النتائج أن مستوى معرفة طلبة كلية العلوم التربوية في جامعة الحسين بن طلال بمضامين بعض المفاهيم والقيم الاجتماعية والسياسية ذات البعد الإنساني متدني، وأنه لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى المعرفة تبعا لمتغيري الجنس، والسنة الدراسية، والتفاعل بينهما.

أوصت الدراسة بالاهتمام بالقيم والمفاهيم الاجتماعية والسياسية والإنسانية الواردة في هذه الدراسة، سواء في مناهج التعليم المدرسي أو الجامعي، وتطوير أساليب التعليم الجامعي من التلقين إلى الحوار والبحث والتفكير والتساؤل العلمي، والاهتمام بمساق التربية الوطنية في الجامعات، وتدعيمه بهذه المفاهيم والقيم الاجتماعية والسياسية والإنسانية.

The study aimed to identify the level of knowledge of the students of the College of Educational Sciences at Al-Hussein Bin Talal University about the contents of some social and political concepts and values with a human dimension, in addition to knowing the differences in the level of their knowledge according to gender variables (male, female), and the school year (first year, second year, third year, fourth year), and the interaction between gender and school year.

The study sample consisted of (200) male and female students from the College of Educational Sciences at Al-Hussein Bin Talal University who were registered in the first semester of the 2013/2014 academic year. The information was collected through a tool prepared by the researchers for the purposes of the study, which consisted of (18) paragraphs, and they applied it to the study sample after checking its validity and stability indications.

The results showed that the level of knowledge of the students of the College of Educational Sciences at Al-Hussein Bin Talal University about the contents of some social and political concepts and values with a human dimension is low, and that there are no statistically significant differences in the level of knowledge according to the variables of sex, academic year, and the interaction between them.

The study recommended paying attention to the social, political and human values and concepts contained in this study, whether in school or university education curricula, and developing university education methods from indoctrination to dialogue, research, thinking and scientific inquiry, and paying attention to the civic education course in universities, and supporting it with these concepts and social, political and human values.

Included in

Education Commons

Share

COinS