•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن المفاهيم المهنية المتضمنة في كتب التربية الوطنية والمدنية للمرحلة الأساسية العليا (الثامن، التاسع، العاشر)، في الأردن. ولأغراض هذه الدراسة تم إعداد قائمة بالمفاهيم المهنية المقترحة شملت (67) مفهوماً مهنياً، موزعة على المجالات المهنية الخمسة (المجال الزراعي، والمجال الصناعي، والمجال التجاري، ومجال العلوم المنزلية، ومجال الصحة والسلامة العامة)، تم استخدام وحدتين في التحليل: الجملة الصريحة والفكرة، وتم التحقق من ثبات التحليل.

وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:

بلغ مجموع تكرارات المفاهيم المهنية المتضمنة في كتب التربية الوطنية والمدنية (122) مفهوماً مهنياً، موزعة على المجالات المهنية الخمسة.

وجود فروق بين مجموع التكرارات للمفاهيم المهنية لكل كتاب من كتب التربية الوطنية والمدنية، ولصالح كتاب التربية الوطنية والمدنية للصف التاسع، ويليه كتاب الصف الثامن، وفي المرتبة الأخيرة كتاب الصف العاشر.

وجود فروق بين مجموع تكرارات المفاهيم المهنية لكل مجال من المجالات المهنية الخمسة مرتبة كالآتي: جاء المجال التجاري في المرتبة الأولى، وفي المرتبة الأخيرة جاء المجال الزراعي.

تراوحت نسب المفاهيم المهنية في كتابي الصف الثامن والعاشر الأساسي، وحسب آراء خبراء المناهج، بين قليلة جداً وكبيرة، والشيء نفسه لدي کتاب الصف التاسع في كل المجالات باستثناء المجال التجاري كان الرأي الإجماع بأن النسبة في هذا الكتاب جاءت كبيرة جداً.

وفي ضوء هذه النتائج، توصلت الدراسة إلى عدد من التوصيات أهمها ، التأكيد على المنحى التكاملي في بناء المناهج، وتعزيز مبدأ التوازن في توظيف المفاهيم المطروحة في المناهج المختلفة، وأن يتم عرض المفاهيم المهنية بصورة مقصودة.

This study aimed to reveal the professional concepts included in the books of national and civic education for the upper basic stage (eighth, ninth, and tenth) in Jordan. For the purposes of this study, a list of the proposed professional concepts was prepared, which included (67) professional concepts, distributed over the five professional fields (the agricultural field, the industrial field, the commercial field, the home science field, and the public health and safety field), two units were used in the analysis: the explicit sentence and the idea The stability of the analysis was verified.

The study reached the following results:

The total frequency of professional concepts included in the books of national and civic education reached 122 professional concepts, distributed over the five professional fields.

There are differences between the total repetitions of the professional concepts for each of the national and civic education books, in favor of the ninth grade civic and civic education book, followed by the eighth grade book, and the tenth grade book in the last place.

There are differences between the total frequency of professional concepts for each of the five professional fields, arranged as follows: the commercial field came in the first place, and in the last place came the agricultural field.

The percentages of professional concepts in the eighth and tenth grade books, according to the opinions of curriculum experts, ranged between very few and large, and the same thing I have in the ninth grade book in all fields except for the commercial field. The unanimous opinion was that the percentage in this book was very large.

In light of these results, the study reached a number of recommendations, the most important of which are emphasizing the integrative approach in building curricula, strengthening the principle of balance in employing the concepts presented in the different curricula, and intentionally displaying professional concepts.

Included in

Education Commons

Share

COinS