•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت الدِّراسة إلى تعرّف درجة امتلاك معلمي الرياضيات في المرحلة الأساسية العليا في المفرق مهارات التعلم الإلكتروني، وأثر متغيرات (الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة) في ذلك، ولتحقيق هدف الدِّراسة اتبع المنهج الوصفي، واختيرت عينة مكونه من (120) معلماً ومعلمة. وطوّرت أداة لمهارات التعلم الإلكتروني؛ تكونت من (54) فقرة، موزعة على أربعة مجالات وتم التحقق من صدقها وثباتها، وقد أشارت نتائج الدراسة إلى أنَّ درجة امتلاك معلمي الرياضيات في المرحلة الأساسية العليا في المفرق لمهارات التعلم الإلكتروني جاءت بدرجة متوسطة، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية (0.05 = α) تعزى لأثر الجنس في جميع المجالات، وجاءت الفروق لصالح الذكور. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (0.05 =α) تعزى لأثر المؤهلات العلمية في جميع المجالات، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية (0.05 =α) تعزى لأثر الخبرة التدريسية في جميع المجالات، وجاءت الفروق لصالح أقل من 5 سنوات، وتوصلت الدِّراسة إلى توصيات؛ منها: حث مخططي مناهج الرياضيات ومعلميها على استخدام التعلم الإلكتروني في تدريس الرياضيات، وعقد المزيد من الدورات والورش التدريبية لمعلمي الرياضيات في أثناء الخدمة من ذوي الخدمة التدريسية الطويلة تقوم على أساس مهارات التعلم الإلكتروني.

This study aimed to investigating the degree of high basic stage mathematic Teachers' possession of e-learning skills in Mafraq, and the effect of the variables of gender, qualification, and years of experience. The sample of the study consisted of 120 male and female teachers. To achieve the goals of the study, the researcher followed the descriptive approach. A 54- questionnaire instrument was developed for the purposes of this study. It contained four areas of skills. Its validity and reliability were verified.

The results of the study showed that high basic stage mathematics teachers have a medium degree of e_Learning. There were also significant differences (α = 0.05) due to gender in favor of males. However, there were no significant differences (α =0.05) due to the variable of years of experience. There were significant differences due to the variable of teaching experience in all areas, in favor of the category "less than 5 years". Finally, the study recommended reconsidering adopting up-to-date methods and techniques of teaching mathematics, awareness of learning by mathematics teachers.

Included in

Education Commons

Share

COinS