•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت الدراسة إلى قياس مستوى مقروئية كتاب الأحياء للصف الحادي عشر في سلطنة عمان وعلاقته باتجاهات الطلبة نحو مادة الأحياء، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي في دراستهما، كما أعدا اختبار التتمة (كلوز) لثمانية نصوص من كتاب الأحياء لقياس مستوى مقروئيتها، ومقياساً لاتجاهات الطلبة نحو مادة الأحياء، وزع كلاهما على عينة اختيرت عشوائيا مكونة من (94) طالباً وطالبة من طلبة الصف الحادي عشر من مدرستين من المدارس الحكومية التابعة لمديرية التربية بمحافظة مسقط؛ منهم (46) طالباً، و(48) طالبة. وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: إن مستوى مقروئية كتاب الأحياء للصف الحادي عشر مناسبة للطلبة في هذه المرحلة التعليمية، إذ بلغت نسبة الطلبة في المستوى فوق الإحباطي (74.2%)؛ وهو مجموع نسب الطلبة في المستويين المستقل والتعليمي، وأظهرت أيضاً أن مستوى مقروئية النصوص للطالبات أعلى من مستوى المقروئية لدى الطلاب، وتبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجات الطلبة الكلية على اختبار التتمة؛ لصالح الطالبات، وكذلك وجود علاقة ارتباطية متوسطة بين متوسط درجات مقروئية جميع النصوص لجميع الطلبة ومتوسط درجات الاتجاه نحو مادة الأحياء لجميع الطلبة.

The study aimed at assessing the level of the readability of the 11th grade biology book in the Sultanate of Oman and its relation to the attitudes of the students towards biology, as well as its relation to the gender of the students. To achieve the objectives of the study, the researchers used the descriptive approach. The Claus test was prepared for eight texts from the biology book to measure the level of its readability. It was distributed on a random sample of (94) students from the 11th grade of two public schools affiliated to the Directorate of Education in Muscat Governorate, of which (46) male, and (48) female.

The study found the following results: The level of the readability of the biology book for the 11th grade is suitable for students in this educational stage. The percentage of students in the above level is (74.2%), which is the total average of students in the independent and educational levels. It also showed that the level of female students 'readability of texts is higher than that of male students, where there were statistically significant differences in the students' grades on the clause test and in favour of the female students. As for the reading and its relation to the students' attitudes, it was found that there was a medium correlation between the average grade of all texts for all students and the average degree of attitudes towards biology for all students. The results showed a statistically significant correlation between the mean achievement scores and the average of students' attitudes.

Included in

Education Commons

Share

COinS