•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن وجهة نظر الطلبة /معلّمي العلوم لدرجة مساهمة برنامج إعدادهم بجامعة السلطان قابوس في الوعي بمهارات ريادة الأعمال وعلاقته بمتغيّرات (الجنس، نوع البرنامج، والتخصّص). وتكوّنت عينة الدراسة من (72 )مشاركاً من طلبة برنامجي معلّم العلوم (44 بكالوريوس، و28 دبلوم التأهيل التربوي) في خريف 2019، وتمّ اعتماد المنهج الوصفي، واستخدم مقياس لمهارات ريادة الأعمال بعد التأكّد من خصائصه السيكومترية. وتمّ استخدام النظرية الكلاسيكية لتحليل البيانات. وأسفرت النتائج على أن برنامجي الإعداد ساعدا في تحقيق الوعي بمتطلّبات ريادة الأعمال بمستوي أعلى من المتوسّط، وأنّ متغيري التخصّص ونوع البرنامج كان لهما أثر دال إحصائياً في وجهات نظر الطلبة لدرجة مساهمة برنامج إعدادهم معلّمي علوم في تحقيق الوعي بمهارات ريادة الأعمال في أبعاد: الكفاءة الذاتية، ودافعيّة الإنجاز، وعدم المطابقة)، وبحجم أثر صغير وكبير، وبالنسبة لمتغيّر الجنس (ذكر، أنثى) لم يكن له أثر على وجهات نظر الطلبة سواء في الأبعاد الفرعية للمقياس أو الدرجة الكلية للمقياس، وبالنسبة للتفاعل بين نوع البرنامج والجنس وُجد أنّ له أثر في بُعدي (دافعية الإنجاز، وعدم المطابقة) بحجم أثر ما بين صغير وكبير. ولم يوجد أثر لتفاعلات أخرى بين المتغيّرات. وقدّمت الدراسة بعض المقترحات شملت ضرورة تصميم المناهج الدراسية في برامج إعداد معلّمي العلوم بصورة تدعيم مهارات ريادة الأعمال.

This study aimed to present a vision for developing teacher education in Arab countries in the light of contemporary world trends. In order to achieve the objectives of the study, the analytical- synthetic approach was used. The study presented: The most important teacher preparation programs in educational literature, the effective teacher standards, the importance of developing teacher training programs in colleges of educational sciences in Arab universities, and contemporary world trends in the field of teacher preparation as applied by effective educational systems. In light of those, a vision was proposed to develop teacher education in Arab countries. This vision is based on three dimensions: First, selecting students enrolled in colleges of education (Developing admission policies). Second, Preparing students / teachers in the light of distinguished teacher standards with a focus on the practical education program. Third, providing professional development programs for these teachers and constantly evaluating their performance. The suitability of this proposed vision has been verified from the viewpoint of experts and specialists.

Included in

Education Commons

Share

COinS