•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت الدراسة تقصي أثر استخدام برنامج تعلمي قائم على الذكاء المتعدد في تنمية مهارات عمليات العلم لدى طالبات الصف الأول الثانوي العلمي في مادة العلوم الحياتية. تكونت عينة الدراسة من (50) طالبة من طالبات الصف الأول الثانوي العلمي، وزعت إلى مجموعتين تجريبية وضابطة، وتم إعداد اختبار مهارات عمليات العلم والتأكد من صدقه وثباته، ثم طبق على المجموعتين قبل المعالجة التجريبية، ومن ثم درست المجموعة التجريبية باستخدام البرنامج التعلمي القائم على الذكاء المتعدد، والذي تكون من 9 جلسات تدريبية بواقع 90 دقيقة لكل جلسة، بيمنا المجموعة الضابطة درست بالطريقة التقليدية، ثم أعيد تطبيق اختبار عمليات العلم على المجموعتين بعد الانتهاء من تطبيق البرنامج، ثم فرغت البيانات وأجريت العمليات الإحصائية للقياس البعدي للمجموعتين، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (=0.05α) بين المتوسطات الحسابية لعلامات طالبات المجموعة التجريبية والضابطة على اختبار عمليات العلم، يعزى للبرنامج التعلمي القائم على نظرية الذكاء المتعدد ولصالح طالبات المجموعة التجريبية، وأوصت الدراسة باستخدام نظرية الذكاء المتعدد من أجل تنمية مهارات عمليات العلم لدى الطالبات في المراحل التعليمية المختلفة وعلى مواد دراسية متنوعة.

The study aimed at investigating the effect of using on instructional program based on multiple intelligences in developing science process skills for 11th female students in biology. The sample of the study consisted of (50) female students of the 11th scientific grade. They were divided in to two groups, an experimental group and a control group. A science process test was constructed and applied on both groups after verifying its validity and reliability. After that, the instructional program which consisted of (9) training session, 90 minutes per each session was carried out on the experimental group, where the control group was taught conventionally. By the end of implementing the instructional program, the researcher has re-applied the science process test on both groups. The results of the study showed that there is a statistically significant difference at a level of (α=0.55) in the average scores in favors of the experimental group attributed to the instructional program. In light of the results, the study recommends using the multiple intelligence theory for developing science process skills for students of all grade levels and of different school subjects.

Included in

Education Commons

Share

COinS