•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدف هذا البحث إلى التعرف على المشكلات التي تواجه المرأة المعاقة حركيا في محافظة المفرق، وعلاقة هذه المشكلات بمجموعة من المتغيرات من حيث: المستوى التعليمي، والعمر، والحالة الاجتماعية، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج المسحي من خلال تطبيق استبانة طبقت على عينة مقدارها (100) امرأة ذات إعاقة حركية، حيث تكونت من (38) فقرة موزعة على أربعة أبعاد وهي: البعد الأسري، والبعد الاجتماعي، والبعد الأكاديمي، والبعد الاقتصادي.

وقد أظهرت نتائج الدراسة أن:

- أكثر المشكلات حدة في البعدين الاقتصادي والأسري تليها البعد الاجتماعي، وأقلها حدة البعد الأكاديمي.

- وجود فروق ذات دلالة إحصائية تبعا لمتغير الحالة الاجتماعية في البعد الأسري والاقتصادي والاجتماعي.

- وجود فروق ذات دلالة إحصائية تبعا لمتغير العمر في البعد الأسري والاجتماعي والأكاديمي.

-عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تبقا لمتغير العمر في البعد الاقتصادي.

- وجود فروق ذات دلالة إحصائية تبعا للمستوى التعليمي، وجاءت الفروق لصالح المستوى التعليمي الثانوي فأقل.

- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تبقا لمتغير المستوى التعليمي في البعد الاجتماعي، وجاءت الفروق لصالح المستوى الجامعي.

The aim of this research is to identify the problems facing women with a mobility disability in the governorate of Mafraq, and the relationship of these problems to a set of variables in terms of: educational level, age, and marital status. Application of a questionnaire that was applied to a sample of (100) mobility-impaired, consisting of 38 items distributed on four dimensions: the family dimension, the social dimension, the academic dimension, and the economic dimension. The results of the study showed that: the most severe problems are in the economic and family dimensions, followed by the social dimension, and the least severe is the academic dimension. The presence of statistically significant differences according to the variable of marital status in the family, economic and social dimension. The presence of statistically significant differences according to the Hummer variable in the family, social and academic dimension. The absence of statistically significant differences according to the age variable in the economic dimension. There are statistically significant differences according to the educational level, and the differences came in favor of the secondary educational level or less. There were no statistically significant differences according to the educational level variable in the social dimension, and the differences came in favor of the university level.

Included in

Education Commons

Share

COinS