•  
  •  
 

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Abstract

ملخص:

هدفت الدراسة إلى معرفة درجة رضا المعلمين عن أدوار الإدارات المدرسية في المدارس الحكومية التابعة لمديرية التربية والتعليم في قباطية، والتعرف إلى دور بعض المتغيرات المتعلقة بالمعلمين (الجنس، والتخصص، وعدد سنوات الخدمة، والمرحلة الدراسية) بدرجة رضا المعلمين عن أدوار الإدارات المدرسية في المدارس الحكومية التابعة لمديرية التربية والتعليم في قباطية. واستخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي، ولتحقيق هدف الدراسة تم بناء استبانة مكونة من (71) فقرة، وقد تم التأكد من صدقها، وحساب معامل ثباتها، وتكونت عينة الدراسة من (525) معلماً ومعلمة.

أظهرت نتائج الدراسة:

  • إن الدرجة الكلية لدرجة رضا المعلمين عن أدوار الإدارات المدرسية كبيرة، حيث حصل الدور الإداري على أعلى متوسط حسابي بلغ (4.245)، وحصل الدور الإبداعي على أقل متوسط حسابي الذي بلغ (3.905).
  • وجود فروق دالة إحصائياً في درجة رضا المعلمين عن جميع أدوار مدير المدرسة، تبعاً لمتغير الجنس لصالح المعلمين الذكور، ووجود فروق دالة إحصائياً تبعاً لمتغير التخصص لصالح التخصص العلمي للمعلمين، ووجود فروق دالة إحصائياً تبعاً لمتغير المرحلة الدراسية، في مجال الدور الإداري، ولصالح معلمي المرحلة الثانوية.
  • عدم وجود فروق دالة إحصائياً في درجة رضا المعلمين عن أدوار مديري المدارس في قباطية تبعاً لمتغير عدد سنوات الخدمة.

الكلمات المفتاحية: رضا المعلمين، أدوار الإدارات المدرسية، المدارس الحكومية.

Abstract :

This study aimed at exploring teachers' satisfaction with the roles of school administrators in Qabatiah governmental schools in addition to investigating the effect of teachers' gender, specialization, years of experience and school level on teachers' satisfaction.

To achieve these objectives, an analytical –descriptive approach was employed using a (71) item questionnaire whose validity and reliability were assessed and distributed among a sample consisting of (525) male and female teachers.

The results were as follows :

  • The total degree of teachers' satisfaction with the roles of school administrators was high with the administrative role scoring the highest means ( 4.245) while the creativity role scored the lowest means (3.905).
  • There were statistically significant differences in teachers' satisfaction with all roles of school administrators due to teachers' gender in favor of male teachers.
  • There were statistically significant differences in teachers' satisfaction due to specialization variable in favor of teachers of scientific specialization.
  • There were statistically significant difference in teachers' satisfaction due to the school level in relation to the administrative role and the differences were in favor of secondary school teachers.
  • Finally, there were no statistically significant differences in teachers' satisfaction with the roles of school administrators due to years of experience.

Keywords: Teachers' satisfaction, School Administrators Roles, Government Schools.

Share

COinS