Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)
Article Title
دور كليات التربية في جامعات محافظات غزة في تنمية ثقافة العمل التطوعي لدى طلبتها من وجهة نظرهم
Abstract
ملخص:
هدفت الدراسة التعرف إلى دور كليات التربية في جامعات محافظات غزة في تنمية ثقافة العمل التطوعي لدى طلبتها من وجهة نظرهم، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتم تطبيق استبانة مكونة من (28) فقرة على عينة الدراسة المكونة من (792) طالباً وطالبة من طلبة كلية التربية في كل من جامعة الأقصى وجامعة الأزهر، وتم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية، خلال الفصل الدراسي الثاني للعام الجامعي 2014/2015م.
وقد كشفت النتائج أن المتوسط الحسابي الكلي لدور كليات التربية في تنمية ثقافة العمل التطوعي عند أفراد العينة قد بلغ (3.55) بنسبة مئوية قدرها(71.0%) بدرجة عالية، أما بالنسبة إلى مجالات الاستبانة فقد بلغ المتوسط الحسابي لمجال (دور الأنشطة الطلابية) (3.86)، بنسبة مئوية قدرها (77.25%) بدرجة عالية، ومتوسط درجات المجال(دور عضو هيئة التدريس) بلغ (3.54)، بنسبة مئوية قدرها (70.99%) بدرجة عالية، بينما بلغ متوسط درجات مجال (دور الوعي والإرشاد) (3.26)، بنسبة مئوية قدرها (65.33%) بدرجة متوسطة.
وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط تقديرات طلبة جامعة الأقصى ودرجات طلبة جامعة الأزهر في دور كليات التربية في تنمية ثقافة العمل التطوعي، ولم تظهر فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط تقديرات الذكور وتقديرات الإناث في دور كليات التربية في تنمية ثقافة العمل التطوعي. وقدمت الدراسة عدد من التوصيات والمقترحات.
الكلمات المفتاحية: العمل التطوعي، كليات التربية، جامعات محافظات غزة.
Abstract:
The study aimed at identifying the role of the colleges of education in universities in Gaza governorates, in the development of the culture of voluntary work with the students from their point of view, the study used the descriptive approach, a questionnaire consisting of (28) was applied on a sample consisting of (792) students from the Al-Aqsa and Al-Azhar Universities in Gaza, they were chosen randomly, during the second semester of the academic year 2014/2015.
The results revealed that the arithmetic average of the total of the role of colleges in the culture of voluntary work at the respondents of the students from the faculties of education of Palestinian universities has reached (3.55) as a percentage of (71.0%) significantly. while the fields of the questionnaire has reached the arithmetic average of the field (the role student Activities) to (3.86), as a percentage of (77.25%) significantly, and the average area grades (the role of a faculty member) was (3.54), as a percentage of (70.99%) significantly, while the average degrees of the field (the role of awareness and guidance) was (3.26), as a percentage of (65.33%) moderately.
The results revealed that there were no statistically significant differences between the average e scores of Aqsa University students and the degrees of Al-Azhar University students are significant differences in the role of colleges of education in the development of a culture of volunteering, not statistically significant between the average male and female degrees in the role of colleges in developing the culture of the voluntary work differences. The study introduced a number of recommendations and suggestions.
Key words: voluntary work, colleges of education.
Recommended Citation
نصار, أنور شحادة استاذ مساعد
(2016)
"دور كليات التربية في جامعات محافظات غزة في تنمية ثقافة العمل التطوعي لدى طلبتها من وجهة نظرهم,"
Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities): Vol. 18:
Iss.
1, Article 12.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/alazhar/vol18/iss1/12