•  
  •  
 

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Abstract

ملخص:

يسعى البحث إلى الإحاطة بدينامية الفعل السياسي الذي تقوم بإحداثه وسائل الإعلام الجديد، وتأثيرها المتسارع والفعال الذي عززت به المجال السياسي العام من خلال استعادة الفكرة الكلاسيكية التي تجسد تمثيل الحكومة الديمقراطية لإرادة الشعب عبر الدفع بوسائل الإعلام الجديد والتفاعلية التي تعين الجمهور في العملية الديمقراطية التداولية والتشاركية، وتكريسها لخطاب يتضمن طائفة واسعة من القضايا المتعلقة بالصالح العام. وكونها ركيزة مستحدثة وجادة في التحليل النقدي لأعمال الحكومات جراء تقنيتها الفاعلة، وسرعة انتشارها، وتكلفتها الرخيصة، وعدم هرميتها، وتوافرها لدى أكثر الطبقات والفئات الاجتماعية، وتصاعد استخدامها بشكل غير تقليدي في تعزيز المشاركة السياسية والتأثير في تصورات وسلوك الناخبين. ويسعى البحث إلى ضرورة استفادة بعض الجهات - الكيانات السياسية الرسمية وغير الرسمية من أحزاب ومنظمات أهلية وجماعات ضغط شعبية، والمهتمين من وسائل الإعلام الجديد في المجال السياسي العام والحملات الانتخابية والتسويق السياسي. والتعرف على تأثير وسائل الإعلام الجديد في حملات التسويق السياسي كونها وسيطاً اتصالياً فعالاً ومؤثراً في الحملات الانتخابية والتسويق السياسي والسلوك الانتخابي، وصولاً إلى استنبات فعالية سياسية تفيد العملية الديمقراطية وتجلياتها. والنظر إلى زاوية العمل السياسي والمجال العام من منظور تقنية وسائل الإعلام الجديد.

الكلمات المفتاحية: الإعلام الجديد، التسويق السياسي، الديمقراطية التداولية.

Abstract:

This research is striving to brief the dynamic of the political acts which is inducted by the new mass media، and it's attracted-affect that enhanced the public political domain by restoring the classical ideas which reflect and represent the government democracy toward people's will by using the new and interactive media which could help the audience in the deliberative and participatory democratic operation، and to devote this new and attractive media for a discourse which includes a lot of concerning cases that related to the greater good، and because it's a developed backbone and serious in doing critical analysis for governmental acts because of its interactive techniques، rapid development ، lower cost، non-hierarchy، it's availability for all kind of layers and classes in the society، the increasingly unconventional usage in enhancing the political participation، and to affect the voters images and behaviors .

The research seeks to benefit some parties – formal and informal political entities including parties، NGO organizations، public pressure groups، and those who care about the new media to join the usage of the new mass media in the public political domain، election campaigns، political marketing، as well as recognizing the impact of the new mass media toward the political marketing field being an active intermediate/moderator، and impressive in the election campaigns، political marketing، and electoral behavior، and then reaching to a dynamic political system which aims to benefit the democratic process and it's apparitions by looking to life prescriptive، and the public domain through the new mass media.

Share

COinS