•  
  •  
 

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Abstract

Abstract:

This study aims to investigate the most frequent punctuation and capitalization errors made by EFL learners and to find out whether there were significant differences in the frequency of such errors due to the learners’ academic level, major, and / or gender. The sample consisted of 157 students from the English Department of Hebron University/ Palestine in the academic year 2014/2015. Specially designed test was administered whereby the students were asked to fill in necessary punctuation marks and to correct capitalization errors. The results revealed that the most frequent errors were made in capitalization, comma, semicolon, period, quotation, hyphen, apostrophe, and the question mark respectively from the highest to the lowest occurrence. Unexpectedly, there were no significant differences in the frequency of the punctuation and capitalization errors made by the students due to their academic level, major, or gender.

Key words: writing, punctuation, transfer, interlingual, intralingual, error analysis

الملخص :

هدفت هذه الدراسة إلى البحث في الأخطاء الأكثر شيوعا في الترقيم والحروف الكبيرة التي يقع فيها الدارسين للغة الإنجليزية كلغة أجنبية وإلى معرفة ما إذا كانت هناك اختلافات ذات دلالة إحصائية في تكرار مثل هذه الأخطاء تعزى إلى المستوى الأكاديمي للدارسين، أو تخصصاتهم، أو جنسهم. وتكونت العينة من 157 طالبا من قسم اللغة الانجليزية في جامعة الخليل/ فلسطين في العام الدراسي 2014/2015. استخدمت الدراسة اختباراً صمم خصيصا لتحقيق أهدافها، حيث طلب من المشاركين إضافة علامات الترقيم اللازمة وتصحيح أية أخطاء تتعلق باستخدام الحروف الكبيرة. أظهرت النتائج أن الأخطاء الأكثر شيوعا في استخدام علامات الترقيم تمثلت في الحروف الكبيرة، والفاصلة، والفاصلة المنقوطة، والنقطة، وعلامة الاقتباس، والواصلة، والفاصلة المرفوعة، وعلامة الاستفهام على التوالي من الأعلى إلى الأدنى حدوثاً. وخلافاً للمتوقع، فقد كشفت النتائج عدم وجود فوارق دالة إحصائياً في تكرار حدوث أخطاء الترقيم والحروف الكبيرة تعزى إلى المستوى الأكاديمي للدارسين، أو تخصصاتهم، أو جنسهم.

Share

COinS