Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)
Article Title
Abstract
ملخص:
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع تطبيق الإدارة الالكترونية في مؤسسات التعليم العالي السعودية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس والإداريين فيها، وتحديد ما إذا كان هنالك فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيرات المؤهل العلمي، والخبرة، والدورات التدريبية في مجال تطبيق الإدارة الالكترونية، وكذلك التعرف على أهم معوقاتها. تكونت عينة الدراسة من (314) عضواً من أعضاء هيئة التدريس والإداريين أجابوا على أداة الدراسة وهي عبارة عن استبانة مكونة من (69) فقرة موزعة على أربعة مجالات. وقد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها تحقق مستوى مرتفع من المهارات الحاسوبية الشخصية والإدارية لدى أعضاء هيئة التدريس والإداريين، ودرجة موافقة عالية على محاور: العوامل المساعدة على تطبيق الإدارة الالكترونية، وأهميتها، وأهم معوقاتها، بالإضافة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيري المؤهل العلمي والخبرة، بينما أشارت إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الدورات التدريبية ولصالح المستوى الأعلى من التدريب. وبناء على تلك النتائج أوصت الدراسة بعدد من التوصيات أهمها توفير البنية التحتية اللازمة من موارد بشرية متخصصة وموارد مادية، وأجهزة ومعدات وبرامج متنوعة لإدخال الإدارة الالكترونية بشكل فاعل في جميع مؤسسات التعليم العالي. مع ضرورة التغلب على معيقات تطبيق الإدارة الالكترونية بشكل مستمر.
الكلمات المفتاحية: إدارة إلكترونية، مؤسسات، تعليم عالي، أعضاء هيئة تدريس، إداريين.
Abstract:
This study aimed to identify the status of Applying e-governance at institutions of higher education in KSA from the standpoint of teaching members and administrative staff, and determine whether there were differences significant statistically due to qualification variables, experience, and training courses in the field of e-governance, as well as identify obstacles. The study sample consisted of (314) of the teaching and administrative staff members, responded to the questionnaire It is a consisting of (69) items distributed on four fields, The study found many results mainly: high level of personal computing and management skills for faculty members and staff, and high degree of approval on fields: e-governance application factors, its importance, and its important constraints. In addition that is no lack of a statistical differences significant due to the variable of qualification and experience, while indicates the presence of statistically significant for the top-level of the training variable, Based on these results the study recommended to: build a infrastructure resources of specialized human, equipment, devices, and a variety of programs to introduce e-governance effectively in all institutions of higher education, and overcome the obstacles that prevent the application of e-governance constantly.
Keywords: E-governance, Institutions, Higher Education, Faculty Members, Administrators
Recommended Citation
المنيع, الجوهرة عبدالرحمن أستاذ مشارك
(2016)
"واقع تطبيق الإدارة الإلكترونية في مؤسسات التعليم العالي السعودية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس والإداريين فيها,"
Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities): Vol. 18:
Iss.
2, Article 5.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/alazhar/vol18/iss2/5