Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)
Abstract
ملخص:
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على واقع استخدام التسويق الإلكتروني في الشركات الصناعية في شمال الضفة الغربية، ولتحقيق هدف الدراسة قام الباحث باستخدام المنهج الوصفي الميداني؛ فقد تم اختيار عينة عشوائية طبقية بحجم (60) من الإداريين العاملين في الشركات الصناعية ، وزعت عليهم أداة الدراسة المتمثلة بالاستبانه، وتم استخدام المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية والنسب المئوية . فأشارت نتائج الدراسة إلى أن واقع استخدام التسويق الإلكتروني في الشركات الصناعية في شمال الضفة الغربية كانت عالية وذلك بدلالة المتوسط الحسابي الذي بلغ (3.61)، كما أشارت النتائج إلى أن درجة معيقات التسويق الالكتروني في الشركات الصناعية في شمال الضفة الغربية منخفضة وذلك بدلالة المتوسط الحسابي الذي بلغ (2.03)،كما تبين عدم وجود اختلاف بين وجهات نظر المبحوثين بناء على كل من متغير : الجنس، المسمَّى الوظيفي، المؤهل العلمي، مدة استخدام الإنترنت في الشركة ، وبناء على نتائج الدراسة فإن الباحث يوصي بعدة توصيات، أهمها ضرورة تطبيق التسويق الإلكتروني في الشركات الصناعية كونه يعمل على تخفيض مصاريف إدارة المبيعات ومصاريف سفر وانتقال رجال البيع، و يعمل على تقليل كلف الدراسات والبحوث التسويقية وتخفيض رواتب وأجور ومكافآت الخبراء والمستشارين العاملين في مجال التسويق ، العمل على توسيع شبكة الإنترنت والبنية التحتية للشركة من أجل دعم التسويق الإلكتروني في الشركات الصناعية على أكمل وجه.
الكلمات الافتتاحية: التسويق الإلكتروني، الشركات الصناعية , شمال الضفة الغربية
Abstract:
This study aims to identify the reality of the use of e-marketing in the industrial companies in the northern West Bank, in order to achieve the goal of the study, the researcher has used the method of descriptive field. The researcher has used a random sample which reached to(60)of administrative staff in industrial companies, the researcher has distributed them ,the study has dealt with the use of averages, standard deviations and percentages. The researcher has notified that the reality +of the use of e-marketing in the industrial companies in the northern West Bank was high and that the study means average which reached to a level of (3.61), and the results showed that the degree of obstacles of e-marketing in the industrial companies in the northern West Bank is low, that it was due to the study means of (2.03), the study also shows that no difference between the views of the respondents who are based on each of the variable: gender, job title, educational qualification, and the duration of Internet use in the company, the study results based on the researcher several recommendations, the most important ones are : the need to apply the electronic marketing in industrial companies as they are operating on the reduced sales, management expenses and expenses of travel and transport salesmen. Furthermore the work of industrial enterprises with the support of e-marketing as working to reduce research and studies marketing and the cost reduction of wages and salaries for advisors & experts who work in the field of marketing, The researcher has suggested on the use of work expansion in the Internet and the company's infrastructure for e-marketing in industrial companies, the suggestion has reached to the fullest support.
The opening key words are: e-marketing, industrial companies, the northern part of West Bank.
Recommended Citation
القاضي, أمجد سميح أستاذ مشارك
(2016)
"واقع استخدام التسويق الإلكتروني في الشركات الصناعية في شمال الضفة الغربية,"
Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities): Vol. 18:
Iss.
2, Article 6.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/alazhar/vol18/iss2/6