•  
  •  
 

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Abstract

ملخص:

تتناول هذه الدراسة العلاقة بين الإسناد والعامل, ومكانة كل منهما في الدرس النحوي, ومدى التوافق والتعارض بين ظاهرة الإسناد ونظرية العامل, وكيف عالج الدرس النحوي علاقة المعاني النحوية بالتراكيب اللفظية.

وهدفت الدراسة إلى الكشف عن أسباب التعارض بين الإسناد والعامل, وإدراك ما هو لفظي, وما هو معنوي, كيف يمكن أن تتكامل العلاقات المعنوية مع المظاهر اللفظية الشكلية.

واعتمد الباحث المنهج الوصفي التحليلي, وتوصل إلى أن الإسناد أصل الكلام, ومنه تتفرع الفروع, وأن الاسم مركز انعقاد العلاقة الإسنادية, فالكلام ينعقد بالأسماء وبالإسناد إليها, وأن الإسناد معنوي, و غير مؤثر في اللفظ. وأنه لا يعتمد على الترتيب, فالمبتدأ الذي له خبر مسند إليه مقدم, والفاعل مسند إليه مؤخر.

وأما العامل فهو مختلط منه اللفظي ومنه المعنوي, وهو شكلي لا يؤثر في المعنى, ويعتمد على الرتبة, فلا بد أن يتقدم لفظا أو حكما.

ويرتبط الإسناد بالمعاني النحوية أما العامل فعلاقاته لفظية, وتقتصر على أثره في المعمول, وقد يتناقض ظاهر اللفظ مع أصل المعنى, فيكون اللفظ مجرورا, والمعنى يقتضي الرفع, وقد يكون منصوبا, والمعنى يقتضي الجر, وقد يكون مجرورا, والمعنى يقتضي النصب.

كلمات مفتاحية: تعارض الإسناد، الدرس النحوي، التراكيب اللفظية

Abstract:

The current study concerns with the relationship between reference and active element and their positions in grammar lesson. It also deals with agreement and disagreement between the phenomenon of between reference and the theory of active element, in addition to the way grammar lesson deals with the relation between grammatical meaning and vocable.

The study aims at uncovering the reasons behind disagreement between reference and active element, realizing pronunciation forms, meanings and the ways meanings merge with vocable.

To achieve the purpose of the present study, the researcher adopted the descriptive analytical approach. It was found that reference is the origin of speech where subsections emerge and the noun is the center of reference relationship. In addition, speech is made up by nouns and reference to them. Reference is abstract which does not affect pronunciation. Moreover, ordering of sentence elements can not be relied on since the nominal subject is fronted reference and the verbal one is delayed reference. On the other hand, active element can be both abstract and vocable. It is marginal which does not affect meaning. It depends on the rank and hence it should be advanced either in vocability or in form.

Reference is connected with prominent grammatical meanings such as patient- function, annexation and succession, nonetheless, the relations of active element are vocable and are confined to its effect on the passive element.

Vocability may disagree with the base of meaning; where it is genitive and the meaning requires subjective case or vocability is objective case and meaning requires genitive or vice versa.

Share

COinS