Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)
Abstract
ملخص:
هدفت الدراسة إلى التعرف على ( فاعلية برنامج إرشادي في تنمية مفهوم الذات لدى طلاب المرحلة الإعدادية) ولتحقيق هذا الهدف، اختار الباحث عينة مكونة من (30) طالباً من طلاب الصف التاسع، الذين حصلوا على درجاتٍ متدنيةٍ في مقياس مفهوم الذات، وقد تم تقسيمهم إلى مجموعتين متكافئتين، تجريبية وضابطة، قوام كل مجموعة (15) طالباً . أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة () بين متوسط درجات أفراد المجموعة التجريبية و متوسط درجات أفراد المجموعة الضابطة في مفهوم الذات بعد تطبيق البرنامج الإرشادي المقترح على أفراد المجموعة التجريبية. كما أشارت النتائج إلي وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة () بين متوسط درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس القبلي، ومتوسط درجات أفراد المجموعة نفسها في القياس البعدي في مفهوم الذات، بعد تطبيق البرنامج الإرشادي. وبينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة () بين متوسط درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس البعدي ومتوسط درجات أفراد المجموعة نفسها في القياس التتبعي في مفهوم الذات بعد مرور شهرين من تطبيق البرنامج الإرشادي.
الكلمات المفتاحية : برنامج ارشادي، مفهوم الذات
Abstract:
The purpose of the study was to a knowing the efficacy of the counseling program in the development of self-concept for the students of the prep school .The sample of the study consist of (30) students of the ninth grade, who have gotten at low grades on the scale of self-concept and it was divided into group experimental (N=15) and a control group (N= 15). The results of the study:There are statistical significant differences at the level of significance () between the scores average of the experimental group and scores average members of the control group in self-concept after the applying of the counseling program on the experimental group members. There are statistical significant differences at the level of significance () between the scores average of the experimental group in the pre test and scores average in the post test of the self-concept after the applying of the counseling program. There are no statistical significant differences at the level of significance () between the scores average of the experimental group in the post test and scores average of the same group in sequential measurement in self-concept two months after applying the counseling program.
Recommended Citation
ماضي, ابراهيم أحمد ماجستير
(2016)
"فعالية برنامج إرشادي في تنمية مفهوم الذات لدى طلاب المرحلة الإعدادية,"
Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities): Vol. 18:
Iss.
2, Article 9.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/alazhar/vol18/iss2/9