•  
  •  
 

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Abstract

ملخص:

تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على " دور شبكات التواصل الاجتماعي في تعزيز الميزة التنافسية لدى شركات مزودي خدمة الانترنت في قطاع غزة" ، يتكون مجتمع الدراسة من جميع الشركات المزودة لخدمات الانترنت في قطاع غزة وعددها (8) شركات، وبلغ عدد العاملين بشركات الإنترنت في قطاع غزة (249) موظف وكانت عينة الدراسة عشوائية طبقية، والتي تكونت من (147) موظف، وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: أنه توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين استخدام شبكات التواصل الاجتماعي والدرجة الكلية للميزة التنافسية للشركات المزودة للأنترنت في قطاع غزة، وأنه يوجد دور ذو دلالة إحصائية لاستخدام شبكات التواصل الاجتماعي في تعزيز الميزة التنافسية لدى تلك الشركات، وأوصى الباحث بالعمل الدائم على مشاركة العاملين والتنسيق فيما بين الأقسام في الشركات لعرض سياستها وبرامجها على مواقع التواصل الاجتماعي، والعمل على عقد اللقاءات وورش العمل، توفير برامج تدريبية كفؤة وفاعلة تستطيع الشركة من خلالها حث وتدريب عامليها على كيفية التواصل والرد على الزبائن واستفساراتهم وتقديم أفضل الخدمات الممكنة عبر شبكات التواصل الاجتماعي.

الكلمات المفتاحية: شبكات التواصل الاجتماعي، الميزة التنافسية، التزويد، الإبداع، الجودة.

Abstract:

This study aims to investigate the role of social networking in enhancing the competitive advantage for internet service provider companies in Gaza Strip. The study population consists of all internet service provider companies in Gaza Strip and the number of (8) companies. The number of employees in the internet service providers is (249) and the researcher used a stratified random sampling. The study sample consists of (147), the study concluded some results, including: There is a significant statistical correlation between the use of social networks and the competitive advantage of internet service providers in Gaza Strip, and there is a significant statistical role for the usage of social networks in enhancing the competitive advantage for these companies, the researcher recommended that there is a need for a continuous involvement and participation of employees, and a coordination among the company’s departments to present its policies and programmes on social networks; conducting regular meetings and workshops; and providing efficient and effective training programs that will enable the companies to urge and train their employees on how to communicate and respond to customer’s inquiries and provide the best possible services through social networks.

Key Words: Social Networks, Competitive Advantage, Providing, Creativity, Quality.

Share

COinS