Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)
Abstract
ملخص:
هدفت الدراسة إلى تقييم مدى فاعلية برامج التعليم الجامعية الخاصة بالطلبة المعاقين سمعياً في محافظات غزة من وجهة نظر الطلبة، وقد تكونت عينة الدراسة من 25 فرداً من المعاقين سمعياً، درسوا وتخرجوا من الجامعة الإسلامية بغزة ضمن البرنامج الخاص بذوي الإعاقة السمعية في تخصصات تكنولوجيا الإبداع، صيانة الحاسوب، وتربية الطفل، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي لتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام استبانة مكونة من 35 فقرة موزعة على ستة أبعاد، وقد تم التأكد من صدق وثبات فقرات الاستبانة، ولتحليل البيانات تم استخدام التكرارات، المتوسطات الحسابية، الوزن النسبي، اختبار (ت)، واختبار تحليل التباين الأحادي. بينت نتائج الدراسة أن تقييم المعاقين سمعياً للبرامج الجامعية كان فوق المتوسط، وكانت أعلى الدرجات في البعد الخاص بمترجم لغة الإشارة، يليه البعد الخاص بمشرف التدريب العملي، الوسائل التعليمية المساندة، المنهاج والكتب الجامعية، المحاضر الأكاديمي، وكانت أدنى الدرجات في بعد البيئة الجامعية بوزن نسبي، كما تبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الدرجة الكلية لمقياس تقييم فاعلية برامج التعليم الجامعية للمعاقين سمعياً تعزى لكل من العمر، الجنس، مكان السكن، التخصص، درجة الإعاقة، وسبب الإعاقة السمعية، وكان من أهم التوصيات التي خرجت فيها الدراسة ضرورة الاهتمام بتدريب المحاضرين ومشرفي التدريب العملي للتعامل مع الطلبة ذوي الإعاقة السمعية، وتوفير البرمجيات التعليمية وتكنولوجيا المعلومات التي تتناسب مع قدرات المعاقين سمعياً.
كلمات مفتاحية: الصم، المعاقين سمعياً، التعليم الجامعي
Abstract:
This study aimed to evaluate the university educational programs offered to deaf students in the Islamic University – Gaza. The sample of the study consisted of 25 graduates from three programs: creative technology, maintenance of computer, and child rearing. The researcher used descriptive, analytical design. To achieve goal of the study, the researcher prepared a questionnaire consisted of 35 items divided into 6 domains. The researcher examined validity and reliability of the questionnaire.To analyze data, the researcher used frequencies, means, percentage, (t) test, and One Way ANOVA. The results of the study showed that the deaf students evaluated the university programs as above moderate, and the translator of sign language domain took the highest rank, followed by training instructor, educational aids, curriculum and texts, academic lecturer, and university environment. The results also indicated that there were statistically no significant differences in the overall evaluation of university programs related to age of deaf students, gender, place of residency, degree of hearing impairment, and cause of deafness. Study recommendations included the need to trainthe lecturers and trainers to deal with students with hearing impairment, and to assure availability of information technology that suit these students.
Recommended Citation
اليازوري, محمد علي ماجستير
(2017)
"تقييم برنامج التعليم الجامعي المقدم للطلاب الصم من وجهة نظرهم,"
Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities): Vol. 19:
Iss.
2, Article 3.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/alazhar/vol19/iss2/3