•  
  •  
 

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Abstract

ملخص:

هدف هذا البحث إلى التعرف إلى تأثير استخدام الفيديو التفاعلي على مستوى الأداء المهاري لبعض مهارات متطلب مساق الجودو لطلاب كلية التربية البدنية والرياضة بجامعة الأقصى، وتكونت عينة البحث من طلاب السنة الأولى في كلية التربية البدنية والرياضة بجامعة الأقصى غزة في الفصل الثاني 2016- 2017, وكان عددهم 15 طالبًا, مثلوا المجموعة التجريبية الواحدة "الفيديو التفاعلي"، وقد استخدم الباحث المنهج التجريبي، وأشارت نتائج البحث إلى أن برنامج الفيديو التفاعلي حسَّن جميع المهارات قيد البحث، وأن هناك فروقًا ذات دلالة إحصائية عند مستوى ≥a0.05، حيث بلغت نسبة التحسن في مجموع مهارة ايبون سيوناجي 32,69%، وبلغت نسبة التحسن في مجموع مهارة أسوتو جاري 38.41%، وبلغت نسبة التحسن في مجموع مهارة هاراي جوشي 38.11%، وأكدت التوصيات على أهمية استخدام الفيديو التفاعلي في تعلم مهارات الجودو المختلفة، وإجراء المزيد من الأبحاث للمقارنة بين الوسائط التعليمية للوقوف على مدى مساهمة كل وسيط على مهارات الجودو، والاهتمام بتدريب المتعلمين والمتعلمات بكلية التربية البدنية والرياضة على استخدام الفيديو التفاعلي بشكل عملي ونظري.

الكلمات المفتاحية: الفيديو التفاعلي، الأداء المهارى.

Abstract:

The study aimed to identify the effect of interactive video on the level of skill performance of some of the skills of the judo course requirements for students of the Faculty of Physical Education and Sport at Al-Aqsa University. The research sample was selected from the first year students at the Faculty of Physical Education and Sport at Al-Aqsa University in Gaza in the second semester, 2016-2017. The research sample consisted of15 students, who represented the experimental group "interactive video". The researcher used the experimental method. The results were that the interactive video program improved all the skills under research and that there were differences of a statistical indication at ≤ 0.05,where the improvement in the total skill of Ibon Sionage was 32.69%, Asoto Jari was 38.41%, and Harai Joshi was 38.11%. The recommendations emphasized the importance of using interactive video to learn different judo skills, conducting more research to compare educational media to see how each medium contributes to judo skills, training the students of the Faculty of Physical Education and Sport on how to use interactive video in a practical and theoretical way.

Key words: interactive video, skill performances

Share

COinS