•  
  •  
 

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Abstract

ملخص:

هدفت هذه الدراسة إلى تعرف بدايات نشأة تعليم العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عمان، وواقعه، ومظاهر تطوره. ولتتبع البدايات اعتمدت الدراسة على المنهج التاريخي. واعتمدت على المنهج الوصفي التحليلي لرصد الواقع بنهاية 2015م، وأعدت استمارتي مقابلة لجمع المعلومات، الأولى للمعلمين، والثانية للمؤسسات، وبلغت العينة 23 معلما، و11 مؤسسة، ولرصد مظاهر التطور أجريت مقارنة بين البدايات والواقع الحالي.

وأظهرت النتائج أن مؤسسة وورلد ليرنينج (World Learning) هي أول مؤسسة تستقدم طلابا أجانب لدراسة العربية في سلطنة عمان في صيف 2008م، و2009م، و2010م، نفذتها في جامعة ظفار، ونفذت البرنامج في 2010م أيضا في جامعة نزوى، واستمر في السنوات التالية تقديم برامج صيفية في مؤسسات أخرى.

وأظهرت النتائج أن 82٪ من المؤسسات هي مؤسسات تتبع القطاع خاص، وأن 73٪ حديث النشأة (1- 3 سنوات). ويوجد تباين في البرامج التعليمية، من حيث نوع المعايير، وعدد المستويات، والساعات التدريسية، والمادة التعليمية. وأن سنوات الخبرة لـ 44٪ من المدرسين قليلة (1-2 سنة)، و52٪ هم بالأساس مدرسو لغة عربية لأبناء العربية، و30٪ مدرسو لغة إنجليزية.

وبالمقارنة بين البدايات والواقع، يلحظ أن هناك تطورا مطردا وسريعا في الناحية الكمية، ولكن لا يواكبه تطور في الناحية النوعية، فأوصت هذه الدراسة بالاهتمام بتأهيل وتدريب المعلمين والعاملين في هذا المجال، وإيجاد البرامج المناسبة لهم في سلطنة عمان، وأن يتم تنظيم المؤسسات العاملة في هذا المجال بإشراف جهة مهنية وأكاديمية مستقلة.

الكلمات المفتاحية: وورلد ليرنج، جامعة ظفار، جامعة نزوى، برنامج سلام، سي إل أس، معايير أكتفل، معايير الإطار المرجعي الأوربي.

Abstract:

This study aims to identify the early beginnings, existing reality, various aspects and the development of teaching Arabic to non-native speakers in Oman. The historical approach is applied to trace back the start. The descriptive analytical approach applied to monitor the reality. Two questionnaires were used for the purpose of data collection; one for teachers, the other for institutions. The sample consisted 23 teachers and 11 institutions. To observe the aspects of development, a comparison is conducted between the beginnings and the current situation.

Results show that World Learning Centre is the first institution to launch a program in Oman in summer 2008, 2009, and 2010, conducted at Dhofar University.

The results show that 82% of institutions are private associations, 73% of which have been recently found. The educational programs varied in terms of the types of criteria, levels, credit hours and the teaching materials. In addition about 44% of the instructors have a few years of experience in this field.

By contrasting the beginnings and reality, we can observe a steady rapid development in the quantitative part; not in the qualitative part. Consequently, this study recommends providing special training programs for the workers. It also endorses that there should be an academic accredited regulatory authority to work as a supervisor.

Key Words: World Learning; Dhofar University; University of Nizwa; SALAM Program; CLS Program; ACTFL; CEFR.

Share

COinS