•  
  •  
 

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Abstract

ملخص:

هدفت الدراسة الحالية لتقصي أثر استخدام استراتيجة التفكير فوق المعرفي في البرهان الرياضي والتحصيل لدى طلبة المرحلة الأساسية في وحدة الدائرة، تكونت عينة الدراسة من طلبة الصف التاسع الأساسي المسجلين في مدرستي طارق بن زياد الثانوية للذكور، ومدرسة القادسية الثانوية للبنات، والبالغ عددهم (125) طالبا وطالبة، قسموا إلى مجموعتين: تجريبية دُرِّست باستخدام استراتيجية التفكير فوق المعرفي، والضابطة دُرِّست حسب الطريقة المعتادة في التدريس.

وللإجابة عن أسئلة الدراسة أعد الباحث اختباراً تحصيليا في وحدة الدائرة، تم التحقق من صدقه وثباته، واختباراً في البرهان الرياضي كذلك تم التحقق من صدقة وثباته.

أظهرت نتائج الدراسة وجود فرق ذي دلالة احصائية (α≤ 0.05) في التحصيل الدراسي لصالح المجموعة التجريبية التي درست باستخدام مهارات التفكير فوق المعرفي، وكذلك في البرهان الرياضي، ولم تظهر نتائج الدراسة فروقاً بين الذكور والإناث في كل من التحصيل والبرهان الرياضي.

الكلمات المفتاحية: (تفكير فوق معرفي، التحصيل، البرهان الرياضي)

Abstract

The study aimed at investigating the use of metacognition strategy in the mathematical proof and the achievement of the students in the basic stage in the circle unit. The sample of the study consisted of the ninth grade students enrolled in Tarek Ibn Zaid Secondary School for Boys and the Qadisiya Secondary School for Girls (125), Divided into two groups: an experimental group using a cognitive thinking strategy, and the control group was studied according to the usual method of teaching.

To answer the questions of the study, the researcher prepared achievement exam in the unit of the circle, verified its validity and reliability, and a scale in the mathematical proof as well as verified the validity and reliability. The results of the study showed that there was a statistically significant difference (α ≤0.05) in the achievement of the study group in favor of the experimental group which was studied using cognitive thinking skills as well as mathematical proof. The results of the study did not show differences between males and females in both achievement and mathematical proof.

Keywords: (Metacognition Thinking, Achievement, Mathematical Proof).

Included in

Education Commons

Share

COinS