•  
  •  
 

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Abstract

الملخص:

هدفت هذه الدراسة إلى تعرف أثر استخدام استراتيجية الاستجواب الذاتي في تنمية مهارات التذوق الأدبي والاتجاه نحوها لدى طالبات الصف العاشر الأساسي, واستخدم الباحثان في دراستهما المنهج التجريبي القائم على تصميم المجموعتين مع اختبار قبلي – بعدي ؛حيث تمّ اختيار عينة من طالبات مدرسة كفر قاسم الثانوية للبنات وعددها(92) طالبة موزعة على مجموعتين (التجريبية ، والضابطة), وشملت أدوات الدراسة قائمة لمهارات التذوق الأدبي, واختباراً موضوعياً لمهارات التذوق الأدبي, ومقياس اتجاه نحو التذوق الأدبي, وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة في الاختبار البعدي لمهارات التذوق الأدبي؛ لصالح المجموعة التجريبية, وكذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسط تقديرات طالبات المجموعة التجريبية ومتوسط تقديرات طالبات المجموعة الضابطة في مقياس الاتجاه نحو التذوق الأدبي؛ لصالح المجموعة التجريبية .

كلمات مفتاحية: الاستجواب الذاتي, مهارات التذوق الأدبي, الصف العاشر الأساسي .

Abstract:

This study aimed to identify the effect of using self-questioning strategy on developing literary appreciation skills and attitudes among tenth grade female students. The researcher applied the experimental approach by setting two groups and performing a pre application and a post application tests. The sample was chosen from the students of Kafr Qasem Secondary School for Girls. It consisted of 92 female students randomly divided in two groups (control and experimental) students . The study used alist of literary appreciation skills and atest of literary appreciation skills and an attitude scale towards literature. The study reached the following results : First, there are statistically significant differences at the level of 0.01 between the mean scores of experimental group students and the mean scores of control group students in the post test of literary appreciation skills, in favor of experimental group. Second ,there are statistically significant differences at the level of 0.01 between the mean scores of experimental group students and the mean scores of control group students in the attitude scale towards literary appreciation, in favor of experimental group.

Keywords: self-questioning, literary appreciation skills, tenth grade.

Share

COinS