Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)
Article Title
Abstract
الملخص:
هدفت هذه الدراسة إلى تعرف التجارة الإلكترونية وأثرها على تسويق المنتجات الصناعية للشركات الصناعية السعودية، وما طبيعة هذه الآثار في ظل بيئة الأعمال الإلكترونية التي تتميز بالتطور السريع. ولتحقيق أهداف الدراسة اعتمد الباحث على المنهج الوصفي التحليلي، من خلال إلقاء الضوء على الجوانب النظرية لموضوع التجارة الإلكترونية وأثرها على تسويق المنتجات في ظل بيئة تجارية تستخدم التجارة الإلكترونية، واستخدم الاستبانة أداة رئيسة لجمع بيانات الدراسة، وقد تم اختيار عينة عشوائية بحجم (60) من مديري التسويق في الشركات الصناعية السعودية، واستخدم الباحث برنامج (SPSS) للتحليل الإحصائي، وتم استخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية والنسب المئوية. ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: أن التجارة الإلكترونية تعد وسيلة مناسبة لتحسين خدمة العملاء عبر صفحات الويب الخاصة بالشركة، وتعمل على توسيع دائرة السوق المحلي والنفاذ إلى الأسواق العالمية وخلق أسواق جديدة، كما تسهم في خفض تكاليف الصفقات التجارية، وأنها أداة مهمة في إدارة المخزون وخفض تكاليف التخزين. ومن أهم توصيات الدراسة: ضرورة استخدام الشركات الصناعية السعودية تقنية ذات مقاييس مفتوحة بتوسيع نطاق الشركة بين منصات متنوعة مع القدرة على التعامل مع تطبيقات التجارة الإلكترونية المعقدة، ينبغي أن لا يكون تفكير منشآت الأعمال قصيراً أو محدوداً من حيث الاعتقاد بأن العملاء (المستهلكين) يبحثون عن سلع وخدمات بأسعار رخيصة، لأن العملاء (المستهلكين) يلجؤون إلى الشراء من خلال الإنترنت للحصول على سلع وخدمات بأسعار مميزة وبجودة عالية، وأن السعر بالنسبة إليهم مرتبط بعنصر الجودة، وضرورة أن تتبنى الشركات الصناعية السعودية استراتيجية تسويقية موجهة بالعميلCustomer Oriented؛ باعتبار أن إرضاء العميل (المستهلك) وكسب ولائه هو الذي يحقق للشركات الصناعية الأهداف المنشودة (الربح، الحصة السوقية).
الكلمات المفتاحية: التجارة الإلكترونية، تسويق المنتجات، الشركات الصناعية السعودية .
Abstract:
The study aims to identify e-commerce and its impact on the marketing of industrial products to Saudi industrial companies, and the nature of these effects in the environment of e-business characterized by rapid development and to achieve the objectives of the study adopted the researcher on the descriptive analytical method by shedding light on the theoretical aspects of the subject of e-commerce, and the impact on marketing of products in a commercial environment using e-commerce. The questionnaire was used as a main tool for collecting study data. A random sample of (60) marketing managers was selected in Saudi industrial companies. The researcher used the (SPSS) program for statistical analysis using the arithmetical averages, standard deviations and percentages.
The main findings of the study are: E-commerce is an appropriate way to improve customer service through web pages, expand the local market, access international markets, create new markets, reduce transaction costs, and become an important tool in inventory management and storage costs.
The study also recommendations the most important ones are: The need for Saudi companies to use open-standards technology to expand the company’s range of platforms with the ability to handle complex e-commerce applications, business thinking should not be or limited in the belief that customers (consumers) are looking for goods and services at cheap prices because customers (consumers) resort to buying through the internet to obtain goods and services at high prices and quality and that the price for them is linked to the quality component, the need for Saudi industrial companies to adopt a marketing strategy directed to the customers (Customer Oriented) as the satisfaction of the customer (consumer) to achieve the industrial objectives (profit, market share).
Key words: E-commerce, product marketing, Saudi industrial companies.
Recommended Citation
الفرا, عبدالشكور عبدالرحمن استاذ مشارك
(2018)
"التجارة الإلكترونية وأثرها على تسويق المنتجات الصناعية السعودية دراسة ميدانية على الشركات الصناعية السعودية,"
Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities): Vol. 20:
Iss.
2, Article 7.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/alazhar/vol20/iss2/7