Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)
Abstract
الملخص:
هدفت الدراسة التعرف إلى أثر أبعاد جودة الخدمات المقدمة من دوائر الضريبة بوزارة المالية في تحسين الأداء التنظيمي من وجهة نظر العاملين بمكاتب المحاسبة والتدقيق. ولتحقيق أهداف الدراسة، تمَّ تطوير الاستبانة لجمع البيانات الضرورية، وكذلك تمَّ استخدام المنهج الوصفي التحليلي، وتكوّن مجتمع الدراسة من جميع العاملين بمكاتب المحاسبة والتدقيق، والبالغ عددهم (265) موظفًا، حيث تمَّ استخدام أسلوب الحصر الشامل، وكانت نسبة الاستجابة (82.26%). واستُخدم برنامج الرزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) لتحليل البيانات، وتوصّلت الدراسة إلى نتائج عدة، أهمها: مستوى جودة الخدمات المقدمة من دوائر الضريبة بوزارة المالية كانت كان بدرجة متوسطة بنسبة (56.47%)، بينما مستوى الأداء التنظيمي لمكاتب المحاسبة والتدقيق كان بدرجة متوسطة بوزن نسبي (56.81%). وأظهرت النتائج أنَّ أبعاد جودة الخدمات تؤثر تأثيرًا جوهريًا في الأداء التنظيمي، وقد فُسرت ما نسبته (73.4%) من التباين فيه باستثناء بُعدي (الاعتمادية والاستجابة) فلم يكن لهما تأثير. وكانت أهم التوصيات على النحو الآتي: وكانت أهم التوصيات على النحو الآتي: ضرورة تبني دوائر الضريبة بوزارة المالية لمفهوم جودة الخدمة كاستراتيجية للتميز، والعمل على تطوير الخدمات الّتي تقدمها بمواكبة التطورات التكنولوجية. إظهار مزيد من التعاطف وبناء الفهم المشترك مع مكاتب المحاسبة والتدقيق، ودراسة شكاويهم لإيجاد الحلول المناسبة لها من أجل كسب رضاهم.
الكلمات المفتاحية: جودة الخدمة المقدمة، الأداء التنظيمي، مكاتب المحاسبة والتدقيق.
Abstract :
The study aimed at identifying the impact of quality dimensions of the services provided by the Taxes Department- Ministry of Finance in improving the organizational performance from the perspective of accounting and auditing employees. To achieve the study objectives, a questionnaire was developed as the main data collection tool and the descriptive analytical approach was adopted. The study population included all the (265) employees who work in accounting and auditing. The census method was used with a response rate of (82.26%). The Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) Program was used for analyzing the data، The study reached several results, the most important of which are: The quality level of the services provided by the Ministry of Finance's Taxes Department was intermediate with a percentage of (56.47%), while organizational performance level of the accounting and auditing offices was intermediate with a relative weight of 56.81%. All of the services' quality dimensions, except reliability and responsiveness, were found to have an essential effect on the organizational performance, as they explained about (73.4%) of its variation. The most important recommendations were as follows: The main recommendations were as follows: Taxes Department in the Ministry of Finance should adopt the concept of quality service as a strategy for Excellence and work on developing the services they provide in keeping with the technological development. Show more empathy, build common understanding with offices of accounting and auditing, and examine their complaints to find appropriate solutions to them to gain their satisfaction.
Keywords: quality of the services provided, organizational performance, Accounting and Auditing Offices.
Recommended Citation
shanty, Mahmoud A.I EL and دهليز, محمد عبدالعزيز
(2019)
"جَوْدَةُ الخِدْمَاتِ المُقَدَّمَةِ مِنْ دَوَائِرِ الضَّرِيبَةِ وَأَثَرُهَا فِي تَحْسِينِ الأَدَاءِ التَّنْظِيمِيِّ لِمَكَاتِبِ المُحَاسَبَةِ وَالتَّدْقِيقِ بِقِطَاعِ غَزَّةَ,"
Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities): Vol. 21:
Iss.
1, Article 1.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/alazhar/vol21/iss1/1