Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)
Article Title
Abstract
الملخص:
ظل الإعلام التقليدي بوسائله المعروفة (الصحافة، الإذاعة، التلفزيون) مهيمناً على الساحة الإعلامية ومستحوذاً على الجمهور منذ أمد بعيد، إلى أن ظهر الإعلام الجديد بخصائصه النوعية وظل منافساً للإعلام التقليدي في القيام بالدور الطليعي الذي يؤديه تجاه الجمهور، ما دفع الباحث لدراسة العلاقة بين النمطين لتحديد مستقبل الإعلام التقليدي في ظل المد والتأثير الكبير للإعلام الجديد، فقسم بحثه إلى خمسة مطالب هي: المطلب الأول عبارة عن الإطار المنهجي للبحث، والثاني يتناول وسائل الإعلام التقليدي، والمطلب الثالث يتحدث عن الإعلام الجديد، والمطلب الرابع يقدم إجراءات الدراسة التطبيقية، والمطلب الخامس يشتمل على النتائج والتوصيات، وقائمة المصادر والمراجع، وبعد إجراء الدراسة توصل الباحث إلى بعض النتائج منها: أن الموضوعات التي تجذب المبحوثين لمتابعتها من خلال الإعلام التقليدي هي الأخبار بأنواعها، والتغطيات الحية للأحداث، وأهم الموضوعات التي تجذب المبحوثين لمتابعتها من خلال الإعلام الجديد هي التغطيات الحية للأحداث، وأن الإعلام الجديد يحدث تأثيرين على الإعلام التقليدي إيجابي وسلبي، وأن الإعلام التقليدي قادر على المحافظة على جمهوره مستقبلا وذلك بتوفير هامش حرية أكبر، ورفع كفاءة العاملين بالتدريب، والحياد واستقلالية الموقف الإعلامي، والفورية في نقل الأحداث، وبناءاً على هذه النتائج قدم بعض التوصيات.
كلمات مفتاحية: الإعلام التقليدي، الإعلام الجديد.
Abstract:
This research entitled: (The future of traditional media under the effectiveness of the new media)
Where the traditional media in its known means (Journalism, Radio and Television) dominated the media area and dominated the public for a long time, until the new media appeared with its quality characteristics and remained a competitor to the traditional media to play the leading role it plays towards the public, prompting researcher to study the relationship between the two media models to determine the future of Traditional Media Under the tide and the unlimited influence of the new media, and he divided the research into five demands: The first one is the systematic framework of the research, the second deals with the traditional media, the third demands is about the new media, And the fifth one includes the results and recommendations, and the list of sources and references, after the study completed, the researcher reached some of results which are: The topics that attract the respondents to follow through the traditional media are the various types of the news , and the live coverage of events, and the most important topics that attract respondents to follow through The new media are the live coverage of the events, and the new media has had two effects on the traditional media, positive and negative, and the traditional media is able to maintain its future audience by providing a greater margin of freedom, and to upgrade the ability of the staff by training, Neutrality and independence of the media situation, and the immediate transfer of events, and based on these results the research provided some recommendations.
Recommended Citation
محمد, احمد اسماعيل أستاذ مشارك
(2019)
"مستقبل الإعلام التقليدي في ظل فاعلية الإعلام الجديد,"
Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities): Vol. 21:
Iss.
1, Article 8.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/alazhar/vol21/iss1/8