•  
  •  
 

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Abstract

الملخص:

هدفت الدراسة التعرف إلى الصورة الذهنية للإعلام الإذاعي الفلسطيني، وتحديداً الإذاعات الحزبية (الأقصى، القدس، الشعب، الوطن) من وجهة نظر طلبة الإعلام في جامعة الأزهر– غزة، واعتمدت الدراسة على منهج المسح الإعلامي، واستخدمت الاستبانه كأداة للدراسة، تم تطبيقها على عينة عشوائية مكونة من (103) طالب وطالبة من طلبة الإعلام في كلية الدراسات المتوسطة - جامعة الأزهر- غزة.

وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها:

  • § إن الصورة الذهنية المتكونة في أذهان المبحوثين عن الإعلام الإذاعي الفلسطيني هي صورة ذهنية وسطية (محايدة) ما بين (مؤيد ومعارض)، يحملها جمهور عينة الدراسة نحو الإذاعات الفلسطينية الحزبية، وهي صورة مشوشة وضبابية وغير مستقرة في ذهن المبحوثين ناتجة عن:
  • · انطباعات ومؤشرات إيجابية (مؤيدة) بشأن قدرة الإعلام الإذاعي الفلسطيني على التغطية الإخبارية المتلاحقة للأحداث وتطوراتها، ومساهمته في نقل هموم المواطنين ومشكلاتهم.
  • · انطباعات ومؤشرات سلبية (معارضة) بشأن المضامين الإعلامية للإذاعات الفلسطينية، حيث يرى جمهور عينة الدراسة أنها لا تخدم المصلحة العامة للمجتمع، ولا تلتزم بالضوابط المهنية من (موضوعية وحيادية) في المعالجة الإخبارية للأحداث.

كما قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات أهمها:

  • دعوة الإذاعات الفلسطينية لتبني خطط وبرامج تسهم في تحسين الانطباعات والمعارف الذهنية لدى جماهيرها؛ بهدف تعزيز مكانتها وحضورها كنموذج متقدم يعبر عن إعلام إذاعي فلسطيني حر، يعمل بمهنية وموضوعية في خدمة مصالح المجتمع.

كلمات مفتاحية: الصورة الذهنية، الإعلام الإذاعي، المسح الإعلامي.

Abstract:

The study aimed at identifying the mental image of the Palestinian radio media, especially the party radio stations (Al-Aqsa, Al-Quds, Al-Sha'ab, Al-Watan) from the point of view of the media students at Al-Azhar University in Gaza, andthe study relied on the methodology of the media survey.

The questionnaire was used as a study tool, which was applied to a random sample of (103) from the media students (male, female) from the Faculty of Intermediate Studies, Al-Azhar University, Gaza.

The study reached a number of results, the most important are:

* The mental image that is formed in the minds of the respondents about the Palestinian radio media is moderate (neutral) toward the Palestinian party radio stations, as a result of:

- Positive impressions and indicators on the ability of the Palestinian broadcasting media in covering the news and developments of the events, and their contribution of showing of the citizens' concerns and problems.

- Negative impressions and indicators on the media contents of the Palestinian radio stations, where the sample of the study believes that they do not serve the general interest of the society, and do not commit to the professional controls of (objective and neutral) in the news processing of events.

The study also presented a recommendation:

Invite Palestinian radio stations to adopt plans and programs that contribute to improving their perceptions and mental knowledge in order to enhance its standing and presence as an advanced model that reflects a free Palestinian radio media that works professionally and objectively in serving of society.

Share

COinS