•  
  •  
 

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Abstract

الملخص:

هدفت هذه الدراسة التعرف إلى درجة تقدير الطلبة لدور معلمي التربية الإسلامية بالمرحلة الثانوية في ترسيخ المضامين التربوية المستنبطة من سيرة الفاروق عمر في ضوء متغيرات: (الجنس، المستوى الدراسي، المعدل الدراسي)، وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي، وتم بناء استبانة مكونة من (54) فقرة موزعة على (4) مضامين، هي: (العبادي، الاجتماعي، السياسي، التعليمي)، حيث تم تطبيقها على عينة عشوائية طبقية تكونت من (576) من طلبة المرحلة الثانوية بمحافظات غزة، وقد توصلت الدراسة إلى أن الدرجة الكلية لتقدير الطلبة لدور معلمي المرحلة الثانوية في ترسيخ المضامين التربوية المستنبطة من سيرة الفاروق عمر حصلت على وزن نسبي (79.95%) أي بدرجة مرتفعة، كما تبين أنه لا توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات تقديرات أفراد العينة لدور معلمي المدارس الثانوية بمحافظات غزة لدورهم في ترسيخ المضامين التربوية المستنبطة من سيرة الفاروق عمر لدى طلبتهم تعزى لمتغير الجنس والتخصص في المضامين: (العبادي والسياسي والتعليمي)، كذلك لم توجد فروق في جميع المضامين تعزى لمتغير المنطقة التعليمية، فيما وجدت فروق في المضمون الاجتماعي وفي الدرجة الكلية للاستبانة، وكانت الفروق في الحالتين لصالح الطلبة الذكور، فيما تبين وجود فروق في المضمون الاجتماعي تعزى لمتغيري المستوى الدراسي والمعدل الدراسي، وكانت الفروق لصالح طلبة الصف الحادي عشر، والطلبة الذين معدلهم الدراسي جيد جداً. فيما لم توجد فروق تعزى لمتغيري المستوى الدراسي والمعدل الدراسي في المضامين (العبادي والسياسي والتعليمي) وفي الدرجة الكلية للاستبانة، وقد أوصت الدراسة بإيلاء معلمات التربية الإسلامية جهداً أكبر من أجل غرس المضامين التربوية ذات المضمون الاجتماعي المستنبطة من سيرة الفاروق عمر لدى طلبة المرحلة الثانوية، ولدى طلبة المستوى الدراسي الثاني عشر.

الكلمات المفتاحية: المضامين التربوية، الفاروق، المرحلة الثانوية.

Abstract:

The study aimed to identify The role of teachers of Islamic education in the secondary stage in establishing Educational contents derived from the biography of Farouk Umar at their students in the light of : (sex-Scientific qualification, years of service, academic specialization), The study followed the descriptive approach both quantitative and qualitative, The questionnaire consisted of (54) paragraph divided into (4) dimensions: (the worship, the social , the political and the educational ), the study applied on simple random sample consisting of (576) students In secondary schools in Gaza governorates literary, scientific and legal disciplines. The most important findings of the study, The total degree of the study sample for appreciation to the role of secondary school teachers in establishing the educational contents derived from the biography of Farouk Umar at their students got a relative weight (79.95% (.; and The ranking of the dimensions of the questionnaire according to their relative weights from the top to the lowest: (the field of worship, the field of education, the social field, the political field(, and There are no statistically significant differences between the averages of the respondents' estimates to the role of secondary school teachers in the Gaza governorates for their role in establishing the educational contents derived from the biography of Farouk Umar due to sex and specialization variable in the fields (worship, political and educational) whereas there is differences in social field and total degree and it was for male students, and students who specialize in literary section, and There are statistically significant differences between the averages of the sample estimates for the role of secondary school teachers in the Gaza governorates for their role in establishing the educational contents derived from the biography of Farouk Umar in their students in the social field due to variables the academic level and the academic rate. The differences was for eleventh glass and students' with very good academic average . While there were no differences due to the variables the academic level and the academic rate in the fields (worship, political and educational) and in the total degree of the questionnaire, and There are no statistically significant differences between the average estimates of the sample to the role of secondary school teachers in the Gaza governorates in establishing the educational contents derived from the biography of Farouk Umar in their students due to the variable the educational area.The study recommended the following To give teachers of Islamic education a greater effort to instill the educational contents of social content derived from the biography of Farouk Omar to secondary school studentsو among students of the 12th level.

Keywords:, Educational contents, Farouk, Omar bin al-khattab , secondary schools.

Included in

Education Commons

Share

COinS