•  
  •  
 

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Abstract

الملخص:

هدفت الدراسة تحديد المهارات المعرفية لقواعد البيانات لطلبة كلية الدراسات المتوسطة بجامعة الأزهر بغزة ومدى توافرها لديهم، والتعرف إلى فعالية برنامج مقترح قائم على الفيديو التدفقي لتنمية المهارات المعرفية في قواعد البيانات لديهم، وتكونت عينة الدراسة من (60) طالبة قسمن إلى مجموعتين إحداها تجريبية والأخرى ضابطة، وتم اختيارهن بطريقة قصدية، واتبع الباحث المنهج الوصفي والمنهج شبه التجريبي، وتكونت أدوات الدراسة من؛ قائمة بالمهارات المعرفية لقواعد البيانات، واختبار المهارات المعرفية، وتوصلت الدراسة إلى وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (>α0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار المهارات المعرفية لصالح المجموعة التجريبية، والبرنامج القائم على الفيديو التدفقي يتصف بالفاعلية على تنمية المهارات المعرفية لطالبات المجموعة التجريبية في قواعد البيانات كما تقاس بمعدل الكسب المعدل لبلاك، وأوصت الدراسة بضرورة تطبيق البرنامج القائم على الفيديو التدفقي على مدى أوسع في مقررات دراسية مختلفة.

كلمات مفتاحية: الفيديو التدفقي، المهارات المعرفية، التعليم الالكتروني.

Abstract:

The study aimed to identify the cognitive skills of databases and its availability for students of the Faculty of Intermediate Studies at Al-Azhar University in Palestine, and to identify the effectiveness of a proposed program based on the streaming video on their academic achievement in databases. The study sample consisted of (60) female students selected in intentional method and divided into two groups, one experimental and the other control. The researcher followed a descriptive and semi-experimental approach, and the study tools consisted of a list of cognitive skills for databases, and a test for cognitive skills. The study found that there is a statistically significant difference at the level of significance (0.05<α) between the mean scores of the experimental group and the control group in the post-application achievement test for the experimental group. The video streaming based program is found effective in the achievement of the experimental group students in databases as measured by the adjusted gain rate of Black. The study recommended that the video streaming based program should be applied more broadly in different courses.

Included in

Education Commons

Share

COinS