•  
  •  
 

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Abstract

الملخص:

تهدف الدراسة إلى معرفة درجة تقييم المديرين والمعلمين لتجربة التقويم الواقعي في مدارس محافظة قلقيلية وسبل تطويره، والكشف عما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين تقديرات أفراد العينة لهذه الدرجة، تعزى إلى متغيرات الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، وموقع المدرسة، وما إذا كان المعلم معلم مواد إنسانية أو علمية، ونوع المدرسة، واتبعت الباحثتان المنهج الوصفي التحليلي، وتم استخدام أداتين في الدراسة، وهما الاستبانة التي طُبقت على عينة المعلمين (278) معلما، والمجموعات البؤرية التي طُبقت على عينة المديرين (33) مديراً، وتوصلت الدراسة إلى نتائج أهمها أن درجة تقييم المعلمين لتجربة التقويم الواقعي في مدارس محافظة قلقيلية جاءت بدرجة متوسطة، بينما جاء تقييم المديرين بصورة متدنية، كما أظهرت نتائج الدراسة أنه لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة تقييم المعلمين لتجربة التقويم الواقعي في مدارس محافظة قلقيلية تعزى لمتغير( الجنس، المؤهل العلمي ، موقع المدرسة ، معلم مادة إنسانية أو علمية ، نوع المدرسة) بينما يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة تقييم المعلمين لتجربة التقويم الواقعي في مدارس محافظة قلقيلية يعزى لمتغير سنوات الخبرة، وأوصت الدراسة بعدد من التوصيات أهمها: عقد دورات تأهيل للمعلمين في استراتيجيات التقويم الواقعي وأدواته.

كلمات مفتاحية: التقويم الواقعي، التقويم التربوي

Abstract:

This study aimed to identify how principals and teachers evaluate the experience of authentic assessment at schools it in Qalqilia’s Governorate and ways to develop it . It also tries to detect if there are statistically significant differences between the estimates of the sample individuals for this degree, due to the variables: gender, educational qualification, years of experience, school location, Humanitarian teachers or scientific subjects and the type of school .Survey analytical method has been applied in the study by choosing stratified random sample of principals and teachers ( 278 teachers and 33 principals). Two study tools have been used, a questionnaire for teachers and focal groups for principals. The study results showed that the teachers ' assessment of the experience of authentic assessment at schools was moderate but it was low for the principals. And the study results also showed that there are no statistically significant differences in the degree of teachers' assessment of the experience of the authentic assessment in the schools of Qalqilia’s governorate due to the variables mentioned above except years of experience. The study has suggested several recommendations according to the results and the most important one is conducting training sessions for teachers in authentic assessment and its strategies.

Share

COinS