Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)
Article Title
دور التفكير الاستراتيجي في تعزيز القدرات التنافسية "دراسة حالة على شركة أوريدو في محافظات قطاع غزة"
Abstract
الملخص:
هدفت الدراسة إلى التعرف على دور التفكير الاستراتيجي في تعزيز القدرات التنافسية في شركة أوريدو للاتصالات الخلوية في محافظات قطاع غزة، وقد اعتمد الباحث في إجراء الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي باستخدام الاستبانة كأداة للدراسة، وتوزيعها على المجتمع من الموظفين العاملين في الإدارة العليا والوسطي بالشركة المبحوثة، وقام باستخدام أسلوب الحصر الشامل لجمع البيانات المطلوبة من مجتمع الدراسة والبالغ عددهم (100) مفردة، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية جاء مجال التفكير الاستراتيجي بدرجة موافقة مرتفعة من قبل العاملين في شركة أوريدو وبوزن نسبي (80.5%)، كما أن هناك درجة موافقة مرتفعة حول القدرات التنافسية وبوزن نسبي (73.3%)، وأظهرت أيضاً وجود علاقة طردية إيجابية وذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05≥α) بين أبعاد التفكير الاستراتيجي (التفكير القصدي، التفكير الفرصي، التفكير في الوقت المناسب، التفكير الشمولي) والقدرات التنافسية لدى الشركة محل الدراسة، ووجود أثر ذي دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05≥α) للتفكير الفرصي والتفكير الشمولي في القدرات التنافسية لدى الشركة، بينما لا يوجد أثر ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05≥α) للتفكير القصدي والتفكير في الوقت المناسب في القدرات التنافسية لديها، وقد أوصت الدراسة بضرورة تبني خطة استراتيجية مرنة تحاكي الوضع الحالي والمستقبلي للشركة والعمل على تطوير تلك الخطة باستمرار تماشيا مع الظروف المحيطة والتغيرات السريعة، من خلال الاستعانة بالمستشارين والخبراء الاستراتيجيين والمختصين في هذا المجال.
الكلمات المفتاحية: التفكير الاستراتيجي، القدرات التنافسية، شركة أوريدو، قطاع غزة.
Abstract
The study aimed to identify the role of strategic thinking in enhancing the competitive capabilities of Ooredoo Cellular Communications in the governorates of the Gaza Strip, and the researcher relied on conducting the study on the descriptive analytical approach using the questionnaire as a study tool and distributing it to the community of employees working in the upper and middle management of the researched company, and he used The comprehensive survey method for collecting the required data from the study population of (100) individuals. The study reached the following results: The field of strategic thinking came with a high degree of approval by employees of Ooredoo Company and a relative weight (80. 5%), and there is a high degree of approval about competitiveness and a relative weight (73.3%). It also showed a positive and statistically significant positive relationship at the level of significance (α≤0.05) between the dimensions of strategic thinking (intentional thinking, opportunity thinking, thinking In a timely manner, holistic thinking) and the competitive capabilities of the company under study, and the presence of a statistically significant effect at the level of significance (α≤0.05) of opportunity thinking and holistic thinking in the competitiveness of the company, while there is no statistically significant effect at the level of significance (α≤0.05) for intentional and timely thinking about their competitiveness, The most important recommendations of the study were: The necessity of adopting a flexible strategic plan that simulates the current and future status of the company and working to develop that plan continuously in line with the surrounding circumstances and rapid changes, through the use of consultants and strategic experts specializing in this field..
Recommended Citation
الوحيدي, احمود ماجستير; الأغا, وفيق أستاذ مساعد; and عابدين, ابراهيم
(2020)
"دور التفكير الاستراتيجي في تعزيز القدرات التنافسية "دراسة حالة على شركة أوريدو في محافظات قطاع غزة","
Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities): Vol. 22:
Iss.
1, Article 3.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/alazhar/vol22/iss1/3