Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)
Article Title
Abstract
الملخص:
هدفت الدراسة التعرف إلى دور عمليات إدارة المعرفة في تحسين جودة اتخاذ القرارات، ولتحقيق أهداف الدراسة، تمّ تطوير الاستبانة كأداة رئيسة لجمع البيانات الضرورية، وتمّ استخدام المنهج الوصفي التحليلي. وتكوّن مجتمع الدراسة من جميع عاملي المديرية العامة في الخدمات الطبية العسكرية والبالغ عددهم (820) موظفًا، حيث تمّ استخدام أسلوب العينة العشوائية الطبقية، وتمّ توزيع (320) استبانة، واسترداد (293) استبانة صالحة لغايات التحليل الإحصائي بنسبة استجابة (91.56%). واستُخدم برنامج الرزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) لتحليل البيانات. وخلُصت الدراسة إلى أنَّ مستوى ممارسة عمليات إدارة المعرفة بشكل عام كان بدرجة متوسطة بنسبة (59.88%)، وكذلك أيضًا جودة اتخاذ القرارات بوزن نسبي (58.18%). تؤثر عمليتي إدارة المعرفة (توزيع وتطبيق) تأثيرًا جوهريًا في جودة اتخاذ القرارات، وقد فسرت ما نسبته (84.5%) من التباين في المتغير التابع. ومن أهم التوصيات: الاهتمام بزيادة ممارسة عمليات إدارة المعرفة كمدخل استراتيجي لتحسين جودة اتخاذ القرارات وخاصةً عمليتي توزيع وتطبيق المعرفة، حيث تُمكِّن العاملين من امتلاكهم للمعارف المطلوبة، وتزيد من التطبيق والتجريب لها في وظائفهم والتي تؤدي لجودة القرارات.
الكلمات المفتاحية: عمليات إدارة المعرفة، جودة اتخاذ القرارات، الخدمات الطبية العسكرية الفلسطينية.
Abstract
The study aimed to identifying the role of knowledge management processes in improving the quality of decision taking. To achieve the objectives of the study, the questionnaire was developed as a main tool for collecting the necessary data and the descriptive analytical approach was used. The study population consisted of all the employees from the military medical services that work in Gaza Strip, their number was 820 employee. The Stratified random sample was used and (320) questionnaires were distributed and 293 questionnaires were collected that were suitable for analysis purposes with response rate (91.56%). The Statistical Package for Social Sciences (SPSS) was used for data analysis. The study concluded that the level of knowledge management practices in general was medium (59.88%) and the quality of decision taking was also medium with a relative weigh (58.18%). Knowledge management processes have a statistical significant impact on the quality of decision taking and explained (84.5%) of variance in the dependent variable. The most important recommendation was improving knowledge management practices as a strategic approach for improving the quality of decision taking especially the distribution and the implementation processes which empower the employees to have the required knowledge and raise the application of it in their jobs that lead to the quality of the decisions .
Recommended Citation
shanty, Mahmoud A.I EL and سعدة, هناء خميس
(2020)
"دور عمليات إدارة المعرفة في تحسين جودة اتخاذ القرارات في المديرية العامة للخدمات الطبية العسكرية الفلسطينية,"
Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities): Vol. 22:
Iss.
1, Article 5.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/alazhar/vol22/iss1/5