•  
  •  
 

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Abstract

الملخص:

هدفت الدراسة إلى إبراز أثر استراتيجيات التطوير التنظيمي على مستوى الأداء الوظيفي بمنظمات العمل الأهلي الفلسطيني في قطاع غزة من خلال التعلم التنظيمي كمتغير وسيط، وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتم تصميم الاستبانة كأداة لجمع البيانات، حيث تم توزيع (110) استبانة على الموظفين العاملين بالإدارة العليا والوسطى من منظمات العمل الأهلي الفلسطينية، وتم استرداد (80) استبانة بنسبة استرداد (72.72%).

وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج منها: وجود أثر ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05α) لاستراتيجية التطوير التنظيمي على الأداء الوظيفي بمنظمات العمل الأهلي الفلسطيني العاملة في قطاع غزة. وأظهرت الدراسة كذلك وجود أثر ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05α) لاستراتيجية التطوير التنظيمي على التعلم التنظيمي بمنظمات العمل الأهلي الفلسطيني العاملة في قطاع غزة، بالإضافة إلى وجود أثر ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05α) لاستراتيجيات التطوير التنظيمي على الأداء الوظيفي بوجود التعلم التنظيمي كمتغير وسيط بمنظمات العمل الأهلي الفلسطيني العاملة في قطاع غزة.

وقد أوصت الدراسة بضرورة وضع خطة استراتيجية شاملة لبرامج التطوير التنظيمي من قبل صناع السياسات والقرار في منظمات المجتمع المدني، بحيث تشمل تعزيز أنشطة التعلم التنظيمي من أجل تنمية مهارات وقدرات العاملين الإبداعية، وتحسين الأداء الوظيفي في المنظمة بما يضمن خلق ميزة تنافسية لها تدعم استدامتها في سوق العمل.

الكلمات المفتاحية: استراتيجيات التطوير التنظيمي، التعلم التنظيمي، الأداء الوظيفي.

Abstract

The study aimed to highlight the effect of organizational development strategies on the level of job performance in Palestinian civil work organizations in the Gaza Strip through organizational learning as a mediating variable, The study used the descriptive and analytical method, and the questionnaire was designed as a tool to collect data, (110) questionnaires were distributed to employees working in upper and middle management of the Palestinian civil work organizations, and (80) questionnaires were retrieved, with a recovery rate of (72.72%).

The study found a set of results, the most important where:

There is a statistically significant effect at the level of (0.05≥α) for the organizational development strategy on the job performance of Palestinian civil work organizations and a statistically significant effect at the level of (0.05≥α) for the organizational development strategy on organizational learning in Palestinian civil work organizations. In addition to the presence of a statistically significant effect at the level of (0.05≥α) for organizational development strategies on job performance with the presence of organizational learning as an intermediate variable in the Palestinian civil work organizations.

The study concluded by recommending the necessity of developing a comprehensive strategic plan for organizational development programs by policy and decision makers in civil society organizations which include the promotion of functional learning activities in order to develop the creative skills and abilities of workers and improve the job performance in the organization to ensure the creation of a competitive advantage for it that supports its sustainability in the labor market.

Share

COinS