•  
  •  
 

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Abstract

الملخص:

هدفت الدراسة إلى تحديد أثر استراتيجيات التعلم المؤسسي في تعزيز الولاء التنظيمي بحسب نموذج ستيرز لدى العاملين (الأطباء، والممرضين، والإداريين، والفنيين) في مجمع الشفاء الطبي بغزة، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، حيث صممت الاستبانة كأداة للدراسة ووزعت على عينة طبقية من مجتمع الدراسة مكونة من (350) مفردة مع نسبة استرداد 100%، ومن خلال التحليل الإحصائي للبيانات المجمعة خلصت الدراسة إلى وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين أثر استراتيجيات التعلم المؤسسي في تعزيز الولاء التنظيمي بحسب نموذج ستيرز لدى العاملين في مجمع الشفاء الطبي بغزة، وأن المتغيرات المؤثرة في " تعزيز الولاء التنظيمي لدى العاملين في مجمع الشفاء الطبي بغزة " هي: الاجتماعات، التعلم الفعال، الشبكات الرسمية، الشبكات غير الرسمية، بينما تبين ضعف تأثير متغير " المؤتمرات عن بعد". وأوصت الدراسة بضرورة حث الإدارة في مجمع الشفاء الطبي التعرف على مفهوم التعلم المؤسسي واستراتيجياته المتنوعة وتحويل المستشفى إلى منظمة متعلمة قادرة على تطوير ذاتها ومواكبة التغييرات السريعة والمتلاحقة التي تواجهها على مختلف المستويات والأصعدة، والتعاون والتنسيق بين المستشفيات المحلية والمستشفيات العربية والعالمية لتبادل المعارف والمعلومات والمشاركة بالبرامج والدورات التدريبية، إذ إن ذلك يوفر فرصة لتطوير قدرات ومهارات وخبرات الموظفين، وخاصة الأطباء.

الكلمات المفتاحية: استراتيجيات التعلم المؤسسي، الولاء التنظيمي، نموذج ستيرز.

Abstract

This study aims at identifying the impact of organizational learning strategies on enhancing organizational commitment, according to the Steers’ model, among the workers (doctors, nurses, administrators, and technicians) in Al-Shifa Medical Complex in Gaza. To conduct the study, The descriptive and analytical approach was used, and to achieve the objectives of the study, the questionnaire was designed as a study tool and distributed to a stratified sample of the study population consisting of (350) questionnaires with a 100% recovery rate. The results of the study show an existence of a statistically significant impact of organizational learning strategies on enhancing organizational commitment, according to the Steers’ model among workers at Al-Shifa Medical Complex in Gaza, and that the variables affecting "strengthening organizational loyalty according to the Steers’ model for the employees at Al-Shifa Medical Complex in Gaza “are: meetings, active learning, formal networks, and informal networks, while the effect of the "teleconferencing" variable was found to be weak. most important recommendations was urging the administration at Al-Shifa Hospital to get acquainted with the concept of organizational learning and its various strategies, and to transform the hospital into a learning organization capable of developing itself and keeping pace with the rapid and successive changes it faces at various levels, and cooperation and coordination between local, Arab and international hospitals to exchange knowledge and participation in training programs and courses, as this provides an opportunity to develop the capabilities, skills and experiences of employees, especially doctors.

Keywords: Organizational Learning Strategies, Organizational Commitment, Steers’ Model

Share

COinS