•  
  •  
 

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Abstract

الملخص:

هدفت الدراسة إلى معرفة دور الأنشطة التسويقية عبر الفيس بوك، وتعزيز الولاء للعلامة التجارية لشركة جوال، وبيان العلاقة والأثر لتلك الأنشطة على تعزيز الولاء للعلامة التجارية لشركة جوال.

استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، ويتكوّن مجتمع الدراسة من عملاء شركة جوال في قطاع غزة البالغ عددهم (1250000) تقريبًا، واستخدمت الاستبانة كأداة الدراسة، وتم توزيع (384) استبانة على أفراد العينة، كما تمّ استرداد (365) استبانة. ثم قام الباحث بتحليل البيانات باستخدام البرنامج الإحصائي spss، وأظهرت نتائج الدراسة أن هناك علاقة إيجابية بين الأنشطة التسويقية عبر الفيس بوك وتعزيز الولاء للعلامة التجارية، إلى جانب وجود أثر للأنشطة التسويقية للفيس بوك في تعزيز الولاء للعلامة التجارية. وقد أوصت الدراسة بضرورة اهتمام شركة جوال بعملائها وتنويع الخدمات المقدمة لهم.

Abstract:

The study aimed to know the role of Facebook marketing activities and to enhance brand loyalty of Jawwal Company. And to explain the relationship and impact of these activities on brand loyalty of Jawwal company.

The descriptive analytical approach was used in this study, and the study population consisted of approximately 1250,000 customers of Jawwal Company in Gaza Strip. The questionnaire was used as a study tool distributed in 384 questionnaires to the individuals of the sample and 365 questionnaires were retrieved. The data was analyzed by the statistical program Spss and the results showed that there is a relationship between Facebook marketing activities on brand loyalty, as well as impact of Facebook marketing activities on brand loyalty. The study recommended that Jawwal Company should pay attention to its customers and diversify the services provided to them.

Included in

Accounting Commons

Share

COinS