•  
  •  
 

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Journal of Al-Azhar University – Gaza (Humanities)

Abstract

الملخص:

هدفت الدراسة إلى معرفة هل يمكن اعتبار تقدير الذات متغيراً وسيطاً في العلاقة بين خبرات الطفولة والثقة بالنفس لدى طلاب الصف التاسع؟ وتكونت العينة من(421) طالباً، وتم استخدام مقياسي خبرات الطفولة، والثقة بالنفس إعداد الباحث، ومقياس تقدير الذات إعداد زورنبيج، وبيّنت النتائج أن مستوى خبرات الطفولة السلبية منخفض، وأن مستوى كل من خبرات الطفولة الإيجابية، وتقدير الذات والثقة بالنفس مرتفع ، كما بيّنت أن الخبرات الإيجابية منبئٌ إيجابيٌ بتقدير الذات والثقة بالنفس، بينما الخبرات السلبية منبئٌ سلباً بتقدير الذات والثقة بالنفس، وأن تقدير الذات متغير وسيط جزئي بين خبرات الطفولة الإيجابية والثقة بالنفس، وأنه وسيط كلي في العلاقة بين خبرات الطفولة السلبية والثقة بالنفس، كما بينت وجود فروقٍ في جميع المتغيرات لصالح الإناث ولصالح الذين تعليم أباءهم جامعي فأكثر، ما عدا الخبرات السلبية كانت الفروق لصالح الذكور ولصالح الذين تعليم أباءهم ثانوي فأقل، بينما لم توجد فروق حسب مستوى تعليم الأم.

الكلمات المفتاحية: خبرات الطفولة، تقدير الذات، الثقة بالنفس.

Abstract:

The study aimed to find out whether self-esteem can be considered as a mediating variable in the relationship between childhood experiences and self-confidence among ninth graders. The sample consisted of (421) students, and the scales of childhood experiences and self-confidence were used, prepared by the researcher, and the scale of self-esteem prepared by Rosenberg. The results showed that the level of negative childhood experiences is low, and that the level of positive childhood experiences, self-esteem and self-confidence is high. It also showed that positive experiences are a positive predictor of self-esteem and self-confidence, while negative experiences are a negative predictor of self-esteem and self-confidence. In addition, self-esteem is a partial mediating variable in the relationship between positive childhood experiences and self-confidence, while it is a total mediator in the relationship between negative childhood experiences and self-confidence, as it showed that there were differences in all variables in favor of females and in favor of those whose fathers had a university education or more, except for the negative experiences, the differences were in favor of males of those whose fathers had a secondary education and less, while there were no differences according to the level of mother's education.

Key words: Childhood Experiences , Self- Esteem, Self-Confidence.

Share

COinS