Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Abstract
هدف المقال التعرف على درجة تأثير تكنولوجيا التعلم الرقمي على النمو المعرفي والمستوى التعليمي لطلبة مرحلة الصفوف الثلاث الأولى في مديرية التربية والتعليم بمنطقة الزرقاء الأولى، وتمحورت مشكلة الدراسة للكشف عن درجة تأثير تكنولوجيا التعلم الرقمي على النمو المعرفي والمستوى التعليمي، وقد قامت الباحثة في استخدام المنهج الوصفي التحليلي في الحصول على المعلومات واستخدام الاستبيان كأداة لجمع المعلومات، حيث قامت بتوزيع الاستبيان على المعلمين في منطقة الزرقاء الأولى وبلغ عددهم (500) معلم ومعلمة، وتوصلت الى عدة نتائج أبرزها وجود فروق ذات دلالة إحصائية (α = 0.05) تعزى لأثر الجنس، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر سنوات الخبرة العلمية والمؤهل العلمي، وفي ظل النتائج قامت بتقديم عدة توصيات أهمها وضع خطط استراتيجية لتطبيق تكنولوجيا التعلم الرقمي واثره على التعلم المعرفي والمستوى التعليمي لدى طلبة المدارس، وتوفير الميزانيات اللازمة لشراء المواد التعليمية وإنتاجها والعمل على إدخال التقنيات التعليمية في جميع المدارس في المملكة الاردنية الهاشمية.
The article aimed to identify the degree of impact of digital learning technology on the cognitive growth and educational level of students of the first three grades in the Directorate of Education in the first Zarqa region, and the problem of the study revolved to reveal the degree of impact of digital learning technology on cognitive growth and educational level, and the researcher used the descriptive analytical approach in obtaining information and using the questionnaire as a tool to collect information, as she distributed the questionnaire to teachers in the first Zarqa area, and their number reached (500) Male and female teacher, and reached several results, most notably the existence of statistically significant differences (α = 0.05) due to the impact of sex, and the absence of statistically significant differences due to the impact of years of scientific experience and scientific qualification, and in light of the results it made several recommendations, the most important of which is the development of strategic plans for the application of digital learning technology and its impact on cognitive learning and the educational level of school students, and the provision of budgets for the purchase and production of educational materials and work to introduce educational technologies in all schools in The Hashemite Kingdom of Jordan
Recommended Citation
Alsadk, Muna Mustafa Husni
(2024)
"درجة تأثير تكنولوجيا التعلم الرقمي على النمو المعرفي والمستوى التعليمي لطلبة المرحلة الأساسية,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي: Vol. 44:
Iss.
4, Article 10.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol44/iss4/10