Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي
Abstract
هدف المقال التعرُّف على مهارة معلمي المدارس الحكومية في تعزيز الاستيعاب البصري للمفاهيم الجغرافيّة لدى طلبة المدارس الحكومية في ديرعلا من وجهة نظر معلمين الجغرافية، من وجهة نظر المعلمين. إذ اتّبعت الدراسة المنهج الوصفيّ التحليليّ، وتكوّنت عينة الدراسة من (276) معلمًا ومعلمةً، في المدارس الحكومية في لواء ديرعلا، واعتمدت الدراسة على أداة الاستبانة، وتمّ استخدام برنامج الحزمة الإحصائية (spss)؛ لتحليل نتائج الدراسة. وخلُصَت النتائج إلى أنّ مهارة استخلاص المعاني من الشكل البصري حصل على أعلى درجة، ثمّ أوصت الدراسة على ضرورة العمل على تحسين، وتطوير مهارة إدراك، وتفسير الغموض في الشكل البصري، لتعليم المفاهيم الجغرافية، وتعزيز مهارة ربط العلاقات بالشكل البصري لدى المعلمين، وذلك من خلال إشراكهم في دورات متخصصة تحت إشراف مختصين؛ لتنفيذ برامج عمل من شأنها تطوير مهاراتهم
The article aimed to identify the skill of public school teachers in enhancing visual comprehension of geographical concepts among public school students in Deir Alla from the point of view of teachers of geography, from the point of view of teachers. Public schools in Deir Alla district, the study relied on the questionnaire tool, and the statistical package program (spss) was used. To analyze the results of the study. The results concluded that the skill of extracting meanings from the visual form obtained the highest degree, then the study recommended the need to work on improving and developing the skill of understanding and interpreting the ambiguity in the visual form, to teach geographical concepts, and to enhance the skill of linking relationships with the visual form for teachers, through Involve them in specialized courses under the supervision of specialists; To implement work programs that will develop their skills
Recommended Citation
Albalawneh, Afaf Omar Ibrahim
(2024)
"مهارة معلمي المدارس الحكومية في تعزيز الاستيعاب البصريّ للمفاهيم الجغرافيّة لدى طلبة الأساسي,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي: Vol. 44:
Iss.
4, Article 11.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol44/iss4/11