•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدفت الدراسة التعرف على درجة امتلاك طلبة المرحلة الثانوية العامة في الأردن لمهارات التعلم المنظم ذاتيًّا خلال استخدام التعليم الإلكتروني، وكذلك التعرف على القدرة التنبؤية للتعلم المنظم ذاتيًّا على التحصيل الأكاديمي لديهم، واستخدام المنهج الوصفي الارتباطي لتحقيق أهداف الدراسة، التي اجريت على عينة من طلبة المرحلة الثانوية العامة في لواء الجامعة في العاصمة عمان في الأردن وعددها (327) وقد أجريت الدراسة في العام الدراسي 2022، وقد بينت النتائج أن درجة امتلاك طلبة الثانوية العامة لمهارات التعلم المنظم ذاتياً مرتفعة بشكل عام، وقد احتل بعد وضع الاهدف والتخطيط على المرتبة الأولى ومن ثم طلب المساعدة الاجتماعية، ومن ثم التسميع والحفظ واخيراً الاحتفاظ بالسجلات والمراقبة، وقد أظهرت نتائج تحليل الانحدار الخطي وجود قدرة للتعلم المنظم ذاتيًّا بالتنبؤ بالتحصيل الأكاديمي لدى طلبة المرحلة الثانوية، وأن مقدار تأثير التعلم المنظم ذاتيًّا بالتنبؤ بالتحصيل الأكاديمي مرتفع، وقد أوصت الدراسة على ضرورة لاهتمام بالتعلم المنظم ذاتيًّا من قِبل القائمين على العملية التعليمية

The study aimed to identify the degree of possession of self-regulated learning skills by high school students in Jordan through the use of e-learning, as well as to identify the predictive ability of self-regulated learning on their academic achievement, and to use the descriptive-relational approach to achieve the objectives of the study, which was conducted on a sample of stage students. The general secondary school district in the university district in the capital, Amman, Jordan, number (327). The study was conducted in the academic year 2022, and the results showed that the degree of high school students’ possession of self-regulated learning skills is generally high, and after setting goals and planning, it ranked first and then Requesting social assistance, then recitation, memorization, and finally keeping records and monitoring. The results of the linear regression analysis showed that self-regulated learning has the ability to predict academic achievement among secondary school students, and that the effect of self-regulated learning in predicting academic achievement is high. The study recommended a set of recommendations, most notably A need for interest in self-regulated learning by those in charge of the educational process

Share

COinS