Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي
Abstract
هدفت الدراسة للتعرف على اتجاهات معلمي ومعلمات الرياضيات في محافظة عجلون (الأردن) نحو استخدام ملف الإنجاز أداة تقييم بديل، تمّ اختيار عيّنة الدراسة بصورة عشوائية بحيث تُمثّل جزء من مجتمع الدراسة، حيث بلغت (75) من معلمي ومعلمات الرياضيات في محافظة عجلون، أشارت نتائج الدراسة أنَّ نسبة مستوى اتجاهات معلمي ومعلمات الرياضيات نحو استخدام ملف الانجاز كأداة تقييم بديل في محافظة عجلون التي بلغت (82.3%) وهو مستوى عالٍ، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى اتجاهات معلمي ومعلمات الرياضيات نحو استخدام ملف الإنجاز كأداة تقييم بديل في محافظة عجلون تبعًا لمتغير الجنس، وسنوات الخبرة، والمؤهل العلمي. وأوصت الدراسة بضرورة الحرص على تفعيل ملف الإنجاز كأداة للتقييم البديل من قبل معلم الرياضيات. وإجراء دراسة حول مشكلات تفعيل ملف الإنجاز
The study aimed to identify the attitudes of mathematics teachers in Ajloun Governorate (Jordan) towards using the achievement file as an alternative assessment tool, and the study sample consisted of (75) mathematics teachers in Ajloun Governorate. An alternative in Ajloun governorate, which reached (82.3%), which is a high level. There are no statistically significant differences in the level of mathematics teachers' attitudes towards using the achievement file as an alternative assessment tool in Ajloun Governorate according to the gender variable, years of experience, and academic qualification. The study recommended the necessity of activating the achievement file as a tool for alternative evaluation by the mathematics teacher. And conducting a study on the problems of activating the achievement file
Recommended Citation
Zwateen, Afnan Saleem Ali
(2024)
"اتجاهات معلمي ومعلمات الرياضيات نحو استخدام ملف الإنجاز أداة تقييم بديل,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي: Vol. 44:
Iss.
4, Article 13.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol44/iss4/13