•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدفت الدراسة التعرف إلى أثر استخدام استراتيجية التعلم المعكوس في التحصيل الآني والمؤجل في مادة العلوم لدى طلبة الصف الثالث الأساسي في الأردن. ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج شبه التجريبي من خلال استخدام أداة تم تطويرها على شكل اختبار يقيس أثر استخدام استراتيجية التعلم المعكوس في التحصيل الآني والمؤجل في مادة العلوم لدى طلبة الصف الثالث الأساسي في مدرسة العدنانية الأساسية المختلطة التابعة لمديرية قصبة الكرك في محافظة الكرك جنوب الأردن والذين يدرسون في الفصل الأول من العام الدراسي 2022/2023.، والبالغ عددهم (68) طالباً وطالبة موزعين على المجموعتين التجريبية والضابطة، حيث تم اختيارهم بطريقة قصدية بواقع (34) طالباً وطالبة في كل من المجموعة التجريبية، والمجموعة الضابطة. وبعد استخدام الأساليب الإحصائية الملائمة توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الدرجة الكلية لاختبار التحصيل الآني والمؤجل في مادة العلوم لدى طلبة الصف الثالث الأساسي تبعاً لاستراتيجية التدريس. وجاءت هذه الفروق لصالح المجموعة التجريبية. وفي ضوء ما تم أظهرته نتائج الدراسة تمت التوصية بتضمين المناهج الدراسية مواضيع قابلة للتطبيق استناداً إلى استراتيجية التعلم المعكوس التي تتماشى مع التطور التكنولوجي الذي يشهده العالم المعاصر، وتعميم استراتيجية التعلم المعكوس لجميع المراحل الدراسية لما لها من فوائد إيجابية على مخرجات العملية التعلمية

The study aimed to identify the effect of using the flipped classroom strategy on immediate and delayed achievement in science among third-grade students in Jordan. To achieve this goal, the semi-experimental approach was used through the use of a tool that the researcher developed in the form of a test that measures the effect of using the flipped classroom strategy on immediate and delayed achievement in science among third-grade students in the Adnaniya primary school of Karak District in Karak Governorate South of Jordan. Those who study in the first semester of the academic year 2022/2023, and their number is (68) students distributed into the experimental and control groups, where they were chosen in an intentional way, by (34) students in both the experimental group and the control group. After using the appropriate statistical methods, the study revealed that there are statistically significant differences in the total score of the immediate and delayed achievement test in science among third grade students, according to the teaching strategy. These differences were in favor of the experimental group. In the light of the results of the study, it was recommended to include in the school curricula applicable topics based on the flipped classroom strategy that is in line with the technological development witnessed by the contemporary world, and to generalize the flipped classroom strategy for all educational levels due to its positive benefits on the outcomes of the learning process

Included in

Education Commons

Share

COinS