•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدفت الدراسة للكشف عن درجة إدارة مديري المدارس للأزمات التربوية وعلاقتها بدورهم في معالجة الفاقد التعليمي من وجهة نظر المعلمين، حيث بلغت عينة الدراسة (170) معلمًا ومعلمةً من المعلمين العاملين بمديرية تربية لواء البترا، واستخدمت الباحثة استبانة إدارة الأزمات التربوية، واستبانة الفاقد التعليمي، واتَّبعت الدراسة المنهج الوصفي، وأشارت نتائج الدراسة إلى أنَّ نسبة مستوى إدارة مديري المدارس للأزمات التربوية من وجهة نظر المعلمين بلغت مستوى عالٍ، وأشارت نتائج الدراسة إلى أنَّ نسبة مستوى معالجة مديري المدارس للفاقد التعليمي من وجهة نظر المعلمين بلغت مستوى عالٍ، وأنَّ معامل الارتباط بيرسون بين إدارة مديري المدارس للأزمات التربوية ومعالجة الفاقد التعليمي من وجهة نظر المعلمين ارتباط إيجابي مما يعني أنَّ العلاقة طردية، وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في إدارة مديري المدارس للأزمات التربوية، ومعالجة الفاقد التعليمي من وجهة نظر المعلمين تبعًا لمتغير الجنس لصالح الإناث، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في إدارة مديري المدارس للأزمات التربوية، ومعالجة الفاقد التعليمي من وجهة نظر المعلمين تبعًا لمتغيرات (سنوات الخبرة، والمؤهل العلمي).

The study aimed to reveal the degree of school principals’ management of educational crises and its relationship to their role in addressing educational loss from the teachers’ point of view, where the study sample consisted of (170) male and female teachers from the teachers working in the Directorate of Education of Petra District, and the researcher used the Educational Crises Management Questionnaire, and the Educational Loss Questionnaire, and the study followed the descriptive approach, and the results of the study indicated that the percentage of the level of school principals’ management of educational crises from the teachers’ point of view reached a high level, and the results of the study indicated that the percentage of the level of school principals’ treatment of educational loss from the teachers’ point of view reached a high level, and that Pearson’s correlation coefficient between school principals’ management of educational crises and addressing educational loss from the teachers’ point of view was positive, which means that the relationship is direct, and there are statistically significant differences in school principals’ management of educational crises, and addressing educational loss from the teachers’ point of view according to the gender variable in favor of females, while there are no statistically significant differences in school principals’ management of educational crises, and addressing educational loss from the teachers’ point of view according to the variables (years of experience, and academic qualification).

Included in

Education Commons

Share

COinS